summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code/index.qmd
blob: e0da4c5bc9ee976d1049b9481460caafaeca2cd8 (plain)

title: | Behandling af vidensgrafer
anvendt ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files:

  • _actors.yml
  • ../_report.yml
  • ../_draft.yml format: html: default pdf: default

FIXME: drop before final release

nocite: | @*

breaks: false


Tema

Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.

Problemfelt

Overblik i læringsprocesserne. Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet.

Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?

Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?

Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?

FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?

Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Opsætning af Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive Sparnatural frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med andre grupper.

Opsætning af lokal klon af Scholia, hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer (Wikidata m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/, og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data.

Opsætning af lokal klon af Hypothes.is hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/, automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.

Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry.

Mulig løsning

Sammenkobling af vidensværktøjer som Scholia og hypothes.is.

Referenceliste {.appendix}

\begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup

Bilag

FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport

Møde 2024-03-02

Aftale gruppemøder de næste to uger frem

Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde

Konkret fumle med vidensgrafer

Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/

Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?

Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.

Finde litteratur

Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter hvad vi har fumlet med, og hvad vi vil fumle videre med.

Beslutte hjemmeopgaver

Hvad skal vi hver især lave forud for næste gruppemøde?

Oprette personlig konto hos Hypothes.is?

Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber?

Installere og lege med Protege?

Beslutte næste fumlen

Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes?

Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?

Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?

Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til?

Forberede problemformuleringsseminar