blob: cb89813e5cec30f3ed1198d156200d9d30c143d7 (
plain)
Skrivning
TSA
- find mulig teori og metode
- skriv tekst om hypothes.is og scholia vha. teori og metode
fravalg
- chatgpt
- automatisering vha. grafer
- visuelle grafer som centrum
STS
- find mulig teori og metode
- færdiggør redegørelse af Ernsts bog
- tydeliggør kobling mellem STS og TSA
fravalg
Øvelse
at generere visuelle grafer
at ontologisere korrekt
Functional interoperability and choice in RDA
udgivet i 2019 af Gordon Dunsire
beskriver overvejelser omkring hierarki og fleksibilitet.
opmærkning med hypothes.is
- udtrækning af data fra hypothes.is
worlding med wikidata/scholia
fodre wikidata med ontologiseret data
Planlægning
struktur
- skab sammenhængende overordnet struktur
idé: fra artikel til artikel
Problemformulering:
"Ville det give bedre læring,
hvis læringsmateriale var lettere at navigere i?"
Underspørgsmål:
- Styrkes læring af en bedre navigation?
- Svar: ja og nej (for operationel læring som er fattig),
og måske (for indholdsmæssig læring)
- Hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is?
- Svar: de knytter indhold og metadata sammen med andet metadata
ved at skabe eller ændre mere metadata
- Hvordan kan Scholia og Hypothes.is lette navigation i tekster?
- Svar: Spørgsmålet er bagvendt,
for værktøjerne er
data-drevne
og derfor dikteret af teksterne -
spørgsmålet er derfor hvordan teksterne kan lette
Scholias og Hypothes.is' navigation af dem,
og svaret er ved semantisk opmærkning
og reel offentlig adgang
- Dette leder oplagt til en lille detour,
hvor vi giver konkrete eksempler på semantisk opmærkning:
- OCR-scanning af tekster til semantisk id af hvert bogstav
- Tilknytning af metadata,
enten ifm. OCR-scanning
eller hyperlinks i Moodle til DOI og/eller http://worldcat.org/
- Tilknytning af metadata ved publicering af artikler,
hvor vi oplagt kan pege på XMP-data i vores egen rapport
- Kan øget navigation siges at styrke god læring?
- Svar: hvis det er navigation dikteret af teksters eget diktat,
og dermed også tekster som robust dikterer sig selv begrebsligt,
så ja!
Opsummering (og indledning) kan så være noget med,
at vi vil undersøge digitaliseringskvaliteter ved læringsmateriale,
og inddrage udformningen af vores egen videnskabelige rapport,
dels som demonstration af de typer kvaliteter vi savner,
dels til at påpege hvor meget der er muligt med relativt lille indsats,
og dels som læringsproces
(da vejledninger ikke er udbredte).
Hvis det fylder for meget i rapporten,
kan vi evt. flytte noget ud som bilag -
nok mest oplagt demonstrative guides
til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf,
metadata-opmærkning med exiftool
og PDF-dannelse med Quarto.
vejledermøde:
- lav disposition for vejledermøde
- hvad skal vi have hjælp til?
reflekter over møde til bogreception
reflekter over midtvejsevaluering
citation:
auxiliary metadata:
|