summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_TODO.md
blob: c11298608540fd452ac45993c4db01299c7083db (plain)

Skrivning

Vedr. formalia -- generelle afsnit som introduktionen, Metode og Konklusion -- se afsnit om skrivning i bagscenetekster.

Vi skal have skrevet...

For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.
(ifølge study.ruc.dk)

TSA

  • find mulig teori og metode
  • skriv tekst om hypothes.is og scholia vha. teori og metode

evt. raffinering af tekst om læringsteorier

"Sider som wikipedia fungerer dog primært til at skabe overblik hos læseren, ikke dybde." -- kan belyses gennem videnskabelig artikel om former for wiki.

Måske (læse og) referere til Schraubes tidligere udgivelse, Against bisected learning, nok især om begrebet tvedelt læring. https://rucforsk.ruc.dk/ws/files/66195075/Schraube_Marvakis_2019_Against_Bisected_Learning.pdf

Beskrive abstrakte begreber først -- f.eks. verdening før tentakulær før tvedelt -> sammenligne med flow i Stinus' tekst om pædagogik.

fravalg

  • chatgpt
  • automatisering vha. grafer
  • visuelle grafer som centrum

STS

  • find mulig teori og metode
  • færdiggør redegørelse af Ernsts bog
  • tydeliggør kobling mellem STS og TSA

fravalg

  • Illeris/PPL/RUC

Øvelse

at generere visuelle grafer

at ontologisere korrekt

Prior art: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10639-020-10226-z.pdf

Functional interoperability and choice in RDA udgivet i 2019 af Gordon Dunsire beskriver overvejelser omkring hierarki og fleksibilitet.

opmærkning med hypothes.is

  • udtrækning af data fra hypothes.is

worlding med wikidata/scholia

fodre wikidata med ontologiseret data

Perspektivering

  • hurtigere og nemmere dannelse af grafer
  • mister læringsbevægelsen at praktisere at bygge grafer
  • bæredygtighedsaspekt: AI kan - skjult - være for ressourcetungt
  • væsensforskellig gruppedynamik at diskutere en eksperts grafbud end hinandens grafbud

Planlægning

struktur

  • skab sammenhængende overordnet struktur

idé: fra artikel til artikel

Problemformulering: "Ville det give bedre læring, hvis læringsmateriale var lettere at navigere i?"

Underspørgsmål:

  • Styrkes læring af en bedre navigation?
    • Svar: ja og nej (for operationel læring som er fattig), og måske (for indholdsmæssig læring)
  • Hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is?
    • Svar: de knytter indhold og metadata sammen med andet metadata ved at skabe eller ændre mere metadata
  • Hvordan kan Scholia og Hypothes.is lette navigation i tekster?
    • Svar: Spørgsmålet er bagvendt, for værktøjerne er data-drevne og derfor dikteret af teksterne -- spørgsmålet er derfor hvordan teksterne kan lette Scholias og Hypothes.is' navigation af dem, og svaret er ved semantisk opmærkning og reel offentlig adgang
    • Dette leder oplagt til en lille detour, hvor vi giver konkrete eksempler på semantisk opmærkning:
      • OCR-scanning af tekster til semantisk id af hvert bogstav
      • Tilknytning af metadata, enten ifm. OCR-scanning eller hyperlinks i Moodle til DOI og/eller http://worldcat.org/
      • Tilknytning af metadata ved publicering af artikler, hvor vi oplagt kan pege på XMP-data i vores egen rapport
  • Kan øget navigation siges at styrke god læring?
    • Svar: hvis det er navigation dikteret af teksters eget diktat, og dermed også tekster som robust dikterer sig selv begrebsligt, så ja!

Opsummering (og indledning) kan så være noget med, at vi vil undersøge digitaliseringskvaliteter ved læringsmateriale, og inddrage udformningen af vores egen videnskabelige rapport, dels som demonstration af de typer kvaliteter vi savner, dels til at påpege hvor meget der er muligt med relativt lille indsats, og dels som læringsproces (da vejledninger ikke er udbredte).

Hvis det fylder for meget i rapporten, kan vi evt. flytte noget ud som bilag -- nok mest oplagt demonstrative guides til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf, metadata-opmærkning med exiftool og PDF-dannelse med Quarto.

Aspekt: Kontekstafhængig relevans af friktion

Vores afsæt, om at læringsmateriale synes ineffektivt serveret for os, kan ses som en svækket anvendelighed. Den kritik rummer en antagelse om, at læringsmateriale ideelt set er nemt at tilgå (og/eller at identificere, navigere i eller konsumere, afhængigt af kritikkens afgrænsning).

Men dette er ikke givet. Tentakulær læring siger ikke noget om, at bøvl med at våddragten klemmer er bremsende eller styrkende for at lære at surfe. Det må være kontekstafhængigt, om en specifik udfordring er del af, en forhindring/bremse for eller ligegyldigt for en bestemt læring.

Præsentation

Vi skal (som noget nyt i forhold til sidste semester)...

[...] udarbejde en visuel præsentation af projektet. Det kan være i form af en poster, et slideshow, en video, en podcast el. lign.

Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres samtidig med projektrapporten. Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering i fysisk eller elektronisk form og er en betingelse for at begynde prøven. Produktionen indgår som del af eksamen.
(ifølge study.ruc.dk)

...og bliver bedømt på, om vi...

Kan formidle projektets resultater gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner (fx poster, slideshow, podcast el. lign.)
(ifølge study.ruc.dk)

citation

contribution

titlepage

misc metadata

misc styling