blob: d193ef65fba083ccce34d5a94d0fcacd5e77bfef (
plain)
Skrivning
TSA
- find mulig teori og metode
- skriv tekst om hypothes.is og scholia vha. teori og metode
fravalg
- chatgpt
- automatisering vha. grafer
- visuelle grafer som centrum
STS
- find mulig teori og metode
- færdiggør redegørelse af Ernsts bog
- tydeliggør kobling mellem STS og TSA
fravalg
Øvelse
- at generere visuelle grafer
- at ontologisere korrekt
- opmærkning med hypothes.is
- udtrækning af data fra hypothes.is
- worlding med wikidata/scholia
- fodre wikidata med ontologiseret data
Planlægning
struktur
- skab sammenhængende overordnet struktur
idé: fra artikel til artikel
Problemformulering:
"Ville det give bedre læring,
hvis læringsmateriale var lettere at navigere i?"
Underspørgsmål:
- Styrkes læring af en bedre navigation?
- Svar: ja og nej (for operationel læring som er fattig),
og måske (for indholdsmæssig læring)
- Hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is?
- Svar: de knytter indhold og metadata sammen med andet metadata
ved at skabe eller ændre mere metadata
- Hvordan kan Scholia og Hypothes.is lette navigation i tekster?
- Svar: Spørgsmålet er bagvendt,
for værktøjerne er
data-drevne
og derfor dikteret af teksterne -
spørgsmålet er derfor hvordan teksterne kan lette
Scholias og Hypothes.is' navigation af dem,
og svaret er ved semantisk opmærkning
og reel offentlig adgang
- Dette leder oplagt til en lille detour,
hvor vi giver konkrete eksempler på semantisk opmærkning:
- OCR-scanning af tekster til semantisk id af hvert bogstav
- Tilknytning af metadata,
enten ifm. OCR-scanning
eller hyperlinks i Moodle til DOI og/eller http://worldcat.org/
- Tilknytning af metadata ved publicering af artikler,
hvor vi oplagt kan pege på XMP-data i vores egen rapport
- Kan øget navigation siges at styrke god læring?
- Svar: hvis det er navigation dikteret af teksters eget diktat,
og dermed også tekster som robust dikterer sig selv begrebsligt,
så ja!
vejledermøde:
- lav disposition for vejledermøde
- hvad skal vi have hjælp til?
reflekter over møde til bogreception
reflekter over midtvejsevaluering
citation:
auxiliary metadata:
|