# Semantisk web og hypothes.is og Scholia Vi tørster efter akademisk viden, men finder det svært at komme "ind under huden" på de udleverede tekster. Vi har bemærket, at de "fladeste" tekster ofte opleves sværest at dykke ned i, og vi overvejer, om det er en form for blændværk, eller om det er muligt at en mere "spraglet" læsning kan understøtte læring. Vi har en vag forståelse af, at læring kan være overfladisk eller dyb, og sætter os for at læse akademisk om hvad læring er, og samtidigt undersøge de metoder vi anvender til at komme igennem stoffet. Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, hvorvidt vores læseteknik virker [@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], men sigter efter at identificere, om der er træk ved vores læseteknik som teoretisk kan sandsynliggøres at udgøre understøttelse for dybere læring. De metoder vi anvender i vores læseteknik involverer en række digitaliseringsteknologier, og valget af disse skal vise sig at være væsentlige træk for sandsynliggørelsen af potentiale for dybere læring, og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser om valget af de involverede teknologier. ## Problemformulering # Teori ## Tentakulær læring Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024]. Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 placerer indhold og materiale på samme dimension, opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024]. ## 5-stjernet data %-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling, og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. ## Analyse Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. ### Hypothes.is ### Scholia ### Semantiske noter i Markdown ### 5-stjernet data ## Semantiske tentakler ## Konklusion ## Perspektivering Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- ekempelvis ved A-B tests. Det er her vigtigt at udforme tests, så der skelnes mellem den læring der undersøges, og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, så vil det være relevant at kigge på, hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes med denne nye viden. Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale for at invitere, ude at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst og dermed blot som underholdning.] [@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- og så pointere at pointen ikke er generativ AI men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt at danse med kunstig intelligens end med hinanden.]