# Undersøgelser

[FIXME:
Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]

## Prior art

Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>

## Semantisk vidensraffinering

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].

## Opsætning af lokal vidensbase

Opsætning af [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
og indlejring af opslagseksempler
udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].

Opsætning af lokal klon af [Scholia],
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
og udvidelse af lokal Scholia-klon
til at inkludere scrapede data.

## Semantisk raffinering af lokal viden

Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.

Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.

## Problemer med moodle

Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene.
Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl.

> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge:
> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,
> Penguin Books, 2009, s. 1-40.

[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212)

[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164)

Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267)

---

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].

Finde centrale begreber på websiden
<https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/>

Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden -
er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)?
Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede?

Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
og kun sekundært at *visualisere* dem
(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).

Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
undersøgelse af relevante
[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design),
og formulering af tillægsontologier efter behov.

F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:

```shell
# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm

# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg

# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
```

Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
med brug af eksisterende semantiske redskaber
som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.

Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).

[supergruppen]: ../graph/index.qmd
  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"

[SDML]: https://sdml.io/
  "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"

[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
  "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"

[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
  "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"

[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"

[Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/

[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF