# Motivation Vores studieverden er motiveret indefra af et princip om PPL, og udefra af krav om målbarhed og succes. I cyberspace (vores brug af digitalisering) er vi motiveret indefra af et håb om relevans af vores digitale evner og fascinationer, og udefra af vidensøkonomiens markedskræfters værdisættelse af flest mulige facetter af vores deltagelse i videnssamfundet. I meatspace (vores dagligdag) er vi motiveret indefra af en nysgerrighed om videnskabelighed, og udefra af SU, husleje, og COOPs madpriser. [FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion] # Problemfelt I vores studieverden opfordres vi vi til at arbejde kollektivt og udfra egne interesser, og vi præsenteres parallelt for definerende tekster som vi gennem forelæsninger føres igennem forståelsen af. I cyberspace FIXME ... I meatspace FIXME ... [FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion] # Problem Vi savner anerkendelse af vores strategiske sigte om at anvende semantisk modellering til at understøtte vores egen akademiske læring på Humtek-studiet, idet digitalisering indenfor læringskontekst typisk rubriceres som instrumentelt for færdighedstrænende *indlæring*, for individualiserende, *tvedelt læring*, og/eller modvirkende inklusion og undervisningsdifferentiering. ## Indsnævring Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, og mere det principielle i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. # Metode Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, inddrager vi desuden to didaktiske modeller, dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse [@Hamilton2016], og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb [@Graf2021kap1]. # Teori Teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024] beskriver, hvordan kvaliteter ved det lærte påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation), og hvordan den udføres (læringsbevægelser). SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. Stilladsering er en pædagogisk metode til at løbe en læringsproces igang, ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, som kan pilles ned igen, efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner til at arbejde selvstændigt. Udover som analytisk redskab, kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, om konstruktiv inddragelse af digitalisering [@Arantes2022]. Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, # Perspektivering ## Læringsfacilitering Det kunne være oplagt at undersøge relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring.