# Problemformuleringen Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? ## Arbejdsspørgsmål *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* *Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* *Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger* --- ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: > Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes > til at understøtte problemorienteret projektlæring? Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: > Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være > for problemorienteret projektlæring > i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber > som integreret del af læringsprocessen? > Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is > i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber? > Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is, > for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?