# Perspektivering Det kunne være interessant at undersøge empirisk, om tekniske "benspæn" i udleveringen af læringsmateriale indeholder didaktiske elementer. Altså om vores antagelse, for nogel læringsfacilitatorer eller måske mere generelt, om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmateriale er gjort som en bevidst konstrueret øvelse med et læringsmæssigt formål. Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- ekempelvis ved A-B tests. Det er her vigtigt at udforme tests, så der skelnes mellem den læring der undersøges, og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, så vil det være relevant at kigge på, hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes med denne nye viden. Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst og dermed blot som underholdning.] [@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- og så pointere at pointen ikke er generativ AI men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] ## Heterogene grupper af lærende Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring ved brug af konkrete digitaliseringsværktøjer. Nogle af styrkerne ved de undersøgte redskaber vedrører en høj grad af fleksibilitet i brugen af dem, hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, særligt anvendt i større heterogene grupper: FIXME ## Læringsfacilitering Det kunne være oplagt at undersøge relevansen af *proaktiv stilladsering*, introduceret i @Graf2021kap1, anvendt også ved akademisk læring.