## Introduktion ### Problemformulering ## Teori ### Tentakulær læring Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024]. Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 placerer indhold og materiale på samme dimension, opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024]. ### 5-stjernet data 5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. ## Analyse Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges som teknologiske artefakter. Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. ### Hypothes.is ### Scholia ### Markdown Semantiske noter i Markdown ## Konstruktion af 5-stjernet viden ### Semantiske tentakler Opsummeringer: Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. Vores proces har *ikke* sammenfald med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering. Delkonklusion: Vores proces kan rimeligvis siges at have potentiale for dybere læring, altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien. Delkonklusion: Vores designprodukt kan rimeligvis siges at have potentiale for stilladsering af dybere læring, og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring. ## Konklusion ## Perspektivering