## Disposition ### Introduktion Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster, men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring; digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang. Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning, er drevet af et ideal om at anvende og producere 5-stjernet data som en integreret del af det videnskabelige arbejde. Problemformulering: * Kan 5-stjernet læsning styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring? Underspørgsmål: * Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring? * Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning? * Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen? ### Metode Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på den konkrete tekst @Schraube2024, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det materiale vi læste om. Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst om læring. Læseteknikken omfatter: 1. kollaborativ annotering af tekstnære passager 2. kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase 3. skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge 4. automatisk visualisering af den konstruerede ontologi Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi med teorien. Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. ### Teori Vores undersøgelse af digitaliseringsinvolverende læseteknik tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring [@Schraube2024], og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten [@Illeris2018]. Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning, i en iterativ designproces som beskrevet blandt andet i @Stanford2013, med den akademiske udvidelse af @Pontis2015 og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model, Frigørende Design (Liberating Design) [@Stanford2021]. #### Tentakulær læring Teorien om Tentakulær læring beskriver læringsprocessen i dens transkontekstuelle, subjektivt orienterede og flerdimensionelle natur. Digitaliseringens potentiale for læring siges at være begrænset til læringens operationelle dimension, idet indholdet af læringen, det kontekstuelle og forståelsesdannende kun kan opstå ud af den lærendes aktive og reflekterende dialog med verden. #### 5-stjernet data 5-stjernet data er en klassifikationsmodel for vidensdeling, som knytter flere teknologier sammen -- dels teknologierne, som udgør World Wide Web (WWW), og dels teknologier omkring det maskineoptimerede datasprog RDF -- med det formål at tilskynde global kollaborativ vidensdeling. ### Analyse Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown. Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges som teknologiske artefakter. Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. #### Hypothes.is Vi konkluderer, at hypothes.is gennem sin funktionalitet inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre på en måde, som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst. #### Scholia Scholia er et forskningsprofileringssystem i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal [@Rasberry2019]. En søgerutine giver adgang til opslag på aktører, begreber og værker i en database over bibliografiske informationer om videnskabelig litteratur og udgivelser, og hvert søgeresultat præsenterer tilgængelig viden relateret til een "ting" (person, begreb, værk, osv.) som en samling af lister, grafer og diagrammer. #### Markdown Markdown er et opmærkningssprog, som er optimeret til skrivning af hypertekst, dvs. tekst med indlejrede referencer til andre tekster. Sproget er udbredt indenfor Fri software-programmer, og understøttes bl.a. i annotationsværktøjet Hypothes.is. #### Samlet system Opsummering: Vores ideal om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. Vores proces knytter sig **ikke** til de digitaliseringsbegrænsninger, som omtales i @Schraube2024. Delkonklusion: Vores proces kan rimeligvis siges at have potentiale for dybere læring, altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien. ### Konstruktion af ontologi Til brug ved evaluering af, om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening, Har vi sammensat de komponenter, vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne, i form af en ontologi om læring. #### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi Vi evaluerer gennem et ekspertinterview med forfatteren til @chraube2024, om en visualisering, som er automatisk dannet på basis af vores ontologi, rimeligvis afspejler den teori, som vi har læst med 5-stjernet læsning. Evalueringen kan ikke validere, om vi har læst teksten, som det var hensigten, og derfor, om vi har lært noget. Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os, er det samme som resonerer hos tekstens forfatter. Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft, er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening også er den etablerede akademiske mening. #### Evaluering af 5-stjernet data Vi gennemgår kvaliteter ved vores ontologi, ved hjælp af modellen "Five Stars of Linked Data Vocabulary Use", som er skabt som en afart af modellen for 5-stjernet data, men til klvalificering af ontologier [@Janowicz2014]. Delkonklusion: Ontologien er 3-stjernet viden. Delkonklusion: Vores designprodukt kan rimeligvis siges at have potentiale for en stilladsering af dybere læring og dermed indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring. ### Konklusion Resultaterne af projektets undersøgelse peger på, at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces gennem flere kerneideer: 1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer, præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser, som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater. Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige. 2. Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data inviterer det til ekspansiv motivation, da arbejdet med materialet så kræver også at arbejde med den kontekst, det indgår i. 3. Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops. 4. Ontologiseringen af indholdet kan bruges som metode til validering af digitaliseringer. Det er mere avanceret og komplekst at håndtere, men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv, men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet. ### Perspektivering