# Metode Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på den konkrete tekst @Schraube2024. Vi evaluerer herefter, om vi har lært noget om det materiale vi læste om. Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst, som udlægger teorien om tentakulær læring, @Schraube2024. Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål: Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: 1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager vha. computersystemet Hypothes.is. 2. Kobling af annotationerne til vidensdatabasen Wikidata vha. computersystemet Scholia. 3. Konstruktion af en ontologi over sammenhænge mellem læringsbegreber vha. en samling af POSIX-software, væsentigst Rust-programmet sdml. 4. Automatisk visualisering af den konstruerede ontologi vha. en samling af POSIX-software, væsentligst Python-biblioteket rdflib. Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen for den studerende. Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion til at konstruere en model, der eksplicit kan beskrive, ## Evaluering gennem design og konstruktion Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi med teorien. Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med teoriens forfatter om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. Til design af ontologien inddrager vi viden fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund, gennem anvendelsen vores nyerhvervede forståelse af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring. Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation, hvor en prototype anvendes ved evalueringen af vores undersøgelse. ## Kvalitative interviews Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. Lyden optages digitalt, to gange for øget robusthed, med hhv. en telefon og en computer. Optagelserne er transskriberet først automatisk ved den online tjeneste , og derefter manuelt efterbehandlet. Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation som det dækkes af formater med større detaljerigdom, eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.