# Konklusion

why, what, how, evaluation.

Læring omfatter flere aspekter,
og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring.
Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
som understøtter indholdsrelateret læring.

Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -
om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
Begge former er  altid i spil,
men... FIXME.
definitiv og affinitiv læring... FIXME!
Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.

Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
Kun *passive* redskaber belyses,
eksempelvis er Moodle et LMS
(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -
ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
og (micro)blogging kommunikationsplatforme.

Identificere typer af digitale redskaber
udfra principper om 5-stjernet data,
og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.

Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine)
understøtter tentakulær læring.

Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
men også - ved bevidst og målrettet vinkling - for indholdsmæssige aspekter af læring.

Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
og derfor motiverede til at fiksere data.
Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.

Perspektiv:

* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
  og anvende dem konstruktivistisk
* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
  og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
  (fremfor eller udover Microsoft tools)

<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper

<!--
Opsamling af resultater og konklusioner
Mulige anbefalinger
til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
med hensyn til målgruppen
--FIXME>

Som konkrete produkter
forestiller vi os for hvert progressive scenarie
at udfærdige et sæt af vejledninger.
Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende,
men potentielt differentierede vejledninger,
som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
Hvis tiden er til det,
så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter.

[supergruppen]: ../graph/index.qmd
  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"

[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
  "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"

[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
  "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"

[thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd
  "Projektgruppen thoughtroam-learn"

[thoughtroam-use]: ../use/index.qmd
  "Projektgruppen thoughtroam-use"

[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
  "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"

[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"

-->