# Kildeovervejelser <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper @Allemang2020, @Pontis2015, @Pressman2018book, @Sahli2022, @Springer2017ESWCremote, @Nielsen2017, @Springer2021ISWC, @Fathalla2023, @Couch2015, @Heath2011, @DuCharme2013 og @Janowicz2014. <https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281> om definition af begrebet "vidensgraf". Evt. ogå kilde til et stærkt citat: "[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber". ## Mulige kilder @Pontis2015 diskuterer eksisterende designmodeller og foreslået en udvidelse af en udbredt model. Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek, og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om, hvorvidt dens indeholdte viden kunne formidles bedre indenfor problemorienteret projektlæring, ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation af begreber indenfor materialets vidensfelt. @Andersen2015 og @Heilesen2016 undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. Omkring PPL specifikt relateret til digitale redskaber mere løst, undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. Om semantiske digitale redskaber specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. @Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. @Jorgensen2018 introducerer TRIN-modellen til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter. @Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. @Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. @Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. @Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), relevante ved et fremtidsscenarie hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. @Liu2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem. @Couch2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet. @Venable2016 introducerer FEDS-metoden til organisering af evalueringer henover et projektforløb. @Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data. -->