# Kildeovervejelser

<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper

@Allemang_2020, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022,
@Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC,
@Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011,
@DuCharme_2011 og @Janowicz_2014.

<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
om definition af begrebet "vidensgraf".
Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".

## Mulige kilder

@Pontis_2015 diskuterer eksisterende designmodeller
og foreslået en udvidelse af en udbredt model.
Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek,
og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om,
hvorvidt dens indeholdte viden kunne formidles bedre
indenfor problemorienteret projektlæring,
ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation
af begreber indenfor materialets vidensfelt.

@Andersen_2015 og @Heilesen_2016
undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.

Omkring PPL specifikt
relateret til digitale redskaber mere løst,
undersøger @Bjorn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.

Om semantiske digitale redskaber specifikt
relateret til videnskabelig læring mere løst,
undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.

@Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.

@Jorgensen_2018 introducerer TRIN-modellen
til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter.

@Pressman_2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.

@Yokochi_2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.

@Nielsen_2017 og @Diefenbach_2021 om kvaliteter ved Wikidata.

@Bento_2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
relevante ved et fremtidsscenarie
hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.

@Liu_2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.

@Couch_2015 om prior art
vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet.

@Venable_2016 introducerer FEDS-metoden
til organisering af evalueringer henover et projektforløb.

@Janowicz_2014 om begrebet 5-stjernede data.

-->