# Hypothes.is Hypothes.is er gratis, open source software, som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet. Andre lærende, som besøger samme tekst, kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne. Målet er at danne et lag "over" internettet, som kan udvikle sig mens tekster læses, ikke kun da de skrives. Programmet er blevet anvendt i læringssituationer, bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer. ## Hypothes.is i praksis Programmet installeres enten som udvidelse til Chrome eller som bookmarklet til andre browsere. Efter installation kan programmets brugerflade åbnes ved at trykke på udvidelsens ikon. Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren, som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst. Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen. Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt med den oprindelige tekst, hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar op eller ned til stedet i teksten. Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt. Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe, som kan ses uden at være logget ind, samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger. Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere. En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate", som viser sig når et stykke tekst er markeret. Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere. Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar, dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne. Det delte link henviser til Hypothes.is/a/, en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer. Her er der et link til den oprindelige hjemmeside, som annotationen henviser til, hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst. Dette gælder dog ikke for tekster, som ikke er offentligt tilgængelige. Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil og åbner den i en browser med hypothes.is slået til, er det muligt kollaborativt at annotere på tekster, som ikke normalt er offentligt tilgængelige. Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme, og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster ved hjælp af delte links. Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans". Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden. Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes, eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden, som fjerende den citerede tekst. Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is, selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden. Hypothes.is noter går derfor ikke tabt, medmindre de slettes af brugeren eller en moderator. ## FIXME Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt, at enhver annotation er koblet op på et stykke tekst eller en side. I et traditionelt tekstbehandlingsprogram som Microsoft Word er det også muligt at henvise, eksempelvis ved direkte citation, men det er i begrænset omfang, da der netop kun behandles tekst. Når der oprettes en annotation i hypothes.is, oprettes også metadata, som beskriver annotationens relation til hjemmesiden. Koblingen mellem note og tekst er dermed gjort eksplicit, i kontrast til traditionel tekstbehandling, hvor koblingen kun kan udforskes i kraft af, at den studerende forstår hvordan man læser en henvisning. ## Hypothes.is og læring Brugeren kan kun interagere med Hypothes.is, hvis de har noget at tage udgangspunkt i. Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter, som brugeren støder på, er direkte relevante til de steder de forekommer. Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden, modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst. For at bruge hypothes.is er en internetforbindelse nødvendig. Modsat traditionel tekstbehandling bruges hypothes.is ikke lokalt, da den information, man nedfælder, lægges offentligt tilgængelig. Brugerens computer bliver dermed et værktøj til at få adgang til en fælles vidensbank, og selve anvendelsen af værktøjet bliver en social handling. Samtidig kan værktøjet kun bruges i relation til en konkret hjemmeside, og brugeren indgår derfor i relation med sig selv, andre mennesker, og verden. Hvorfor ikke bare bruge almindelig tekstbehandling? Hvordan er vores teknologi relevant for læring? Både positivt og negativ. Hvordan påvirker hypothesis hvad du bliver motiveret og distraheret af i læringsprocessen?