# Konklusion

<!-- why, what, how, evaluation. -->

Den lærer-styrede, undervisningsbaserede læringsform,
som den kontemporære verden baserer sig på,
reproducerer en række mangler ift. idealet om tentakulær læring.
Læring reduceres til undervisning,
og succeskriteriet forskydes fra læringens indhold til dens operationer.
Tilmed gør digitale værktøjer det nemmere end nogensinde
at nå til løsningen på et læringsproblem uden en dybere læringsproces.

Med udgangspunkt i teorien om tentakulær læring konkluderes det,
at visse digitale værktøjer gennem deres funktionaliteter bærer potentialet
til at modvirke denne tendens ved at invitere til dybere dialog med verden.
Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer,
idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere.
Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt,
da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst.
Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine,
indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer
frem for definitioner.

Resultaterne af projektets undersøgelse peger på,
at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces
gennem flere kerneideer:

1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer,
præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser,
som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater.
Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige.
2. Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data,
inviterer det til ekspansiv motivation,
da arbejdet med materialet så også kræver et arbejde med den kontekst,
det indgår i.
3. Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved
at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops.
4. Ontologiseringen af indholdet kan bruges
som metode til validering af digitaliseringer.
Det er mere avanceret og komplekst at håndtere,
men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv,
men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet.

<!-- TODO: Tjek nedenstående igennem efter hvad der mangler at blive dækket

Læring omfatter flere aspekter,
og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
Lærer-styret undervisning levner kun plads til operationel læring.
Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
som understøtter indholdsrelateret læring.

Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring --
om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
Begge former er  altid i spil,
men... FIXME.
definitiv og affinitiv læring... FIXME!
Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.

Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
Kun *passive* redskaber belyses,
eksempelvis er Moodle et LMS
(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) --
ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
og (micro)blogging kommunikationsplatforme.

Identificere typer af digitale redskaber
udfra principper om 5-stjernet data,
og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.

Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
og derfor motiverede til at fiksere data.
Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.

Perspektiv:

* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
  og anvende dem konstruktivistisk
* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
  og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
  (fremfor eller udover Microsoft tools)

-->

<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper

<!--
Opsamling af resultater og konklusioner
Mulige anbefalinger
til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
med hensyn til målgruppen
--FIXME>

Som konkrete produkter
forestiller vi os for hvert progressive scenarie
at udfærdige et sæt af vejledninger.
Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende,
men potentielt differentierede vejledninger,
som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
Hvis tiden er til det,
så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter.

[supergruppen]: ../graph/index.qmd
  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"

[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
  "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"

[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
  "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"

[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
  "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"

[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"

-->