## Hypothes.is Hypothes.is er gratis, open source software, som lader brugeren annotere en tekst offentligt på internettet. Andre, som besøger samme tekst, kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne. Målet er at danne et lag "over" internettet, som kan udvikle sig mens tekster læses, ikke kun da de skrives. Programmet er blevet anvendt i læringssituationer, bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer. I dette afsnit afdækker vi først egenskaber ved annotationer; dels generelt, og dels særlige kvaliteter ved Hypothes.is' digitale tilgang. Derefter afdækker vi arbejdsrutiner tilknyttet annotationer, og identificerer steder, hvor hypothes.is annotationer og arbejdet med dem relaterer til læring. ### Annotationer En annotation er et notat, som er direkte tilknyttet en anden tekst. Annotering er den handling at forsyne en tekst med en annotation. En annotation er dermed ifølge @deVries2016 et teknologisk artefakt: Den er produktet af den menneskeskabte aktivitet at annotere, som er primært teknologisk orienteret. Væsentlige egenskaber ved en annotation kan belyses gennem typiske operationer i arbejdet med den: afgrænsning, annotering, opbevaring, genfinding og læsning. Afsættet for enhver annotation er en udvælgelse af dens kontekst. Per definitionen ovenfor knytter annotationen sig altid til kildeteksten, så dette valg af udsnit udgør en indsnævring af kontekst. Annotationer er derfor altid tekstnære i forhold til kildeteksten. Efter afgrænsning sker selve annoteringen. Annotering er en fremtidsorienteret operation, da den antyder, at nogen vil læse annotationen i fremtiden. Målgruppen kan derfor også påvirke, hvad der annoteres. Efter annotering bliver annotationen opbevaret. En annotation, skrevet i sidemarginen af en bog, opbevares implicit her. Uafhængige sedler kan enten opbevares løst indlagt i bogen, hvor placeringen implicit udgør annotationens kontekst, eller separat med eksplicit angivet kontekst. Digitaliserede annotationer er i sagens natur adskilte, og kræver derfor en eksplicit angivelse af kontekst. Annotationer opbevares netop for senere at blive læst. De kan enten findes igen ved tilfælde eksempelvis i forbindelse med en linear gennemlæsning af kildeteksten. Alternativt kan de lokaliseres via forskellige indekseringer, bl.a. brugbart i forbindelse med videnskabeligt eller analytisk arbejde, hvor der kan være brug for systematisk at sammenholde enten annotation og kildetekst eller flere annotationer med hinanden. Måden, annotationen udvælges, afhænger derfor ofte af målet med at læse den. Læsning er kronologisk den endelige operation, hvor den opfylder sit formål. ### Digitaliserede annotationer med hypothes.is Flere af disse operationer påtager sig nye egenskaber, når annotering sker online gennem Hypothes.is. Afgrænsning af kontekst er nogenlunde den samme, da tekstens indhold er ens, uanset om det repræsenteres digitalt eller analogt. Annoteringen er dog anderledes, da det er muligt at tilføje mærkater til hver annotation, så de hurtigere kan genfindes ved søgning. Mærkater gør det muligt at forbinde empiriske begreber med annotationen, hvormed konteksten for den gøres mere eksplicit. Hypothes.is opbevarer annotationerne online, offentligt eller fordelt i private grupper. Dette giver Hypothes.is en offentlig karakter, hvilket sandsynligvis præger indholdet af annotationen. Offentlighedsaspektet er den definerende egenskab ved Hypothes.is, da den endelige operation, læsningen, kommer til at fylde mere end skrivningen. Der er altså ikke længere et 1-til-1 forhold mellem hvor meget, forfatteren skriver og så også får mulighed for at læse. Alle kan læse alles annotationer, og denne type læsning gør det også muligt at besvare annotationer, mens teksten læses. Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt, at enhver annotation er forankret i en kildetekst, som er offentligt tilgængelig og derfor kan tilgås af andre. Hver bruger kan kun bidrage til annotationsmaterialet gennem Hypothes.is, hvis de kan pege på et sted i kildeteksten at tage udgangspunkt i. Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter, som brugeren støder på, er direkte relevante til de steder i kildeteksten de forekommer. Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden, modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen. ### Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is Når hypothes.is er installeret og aktiveret, ændres mødet mellem læser og kildetekst på flere parametre. Mens brugeren læser, vil visse begreber og afsnit i teksten være markeret, og brugeren udsættes dermed for en distraktion i form af et valg. De kan enten vælge at læse annotationen til teksten, eller de kan læse videre. Det er åbent, hvad hver annotation vil indeholde, men modsat links til online encyclopedier som Wikipedia er det altid garanteret, at den nye tekst, annotationen, vil tage direkte afsæt i den oprindelige tekst. Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet leder til en uafhængig tekst, er en annotation forankret i den oprindelige kontekst. Formatet betyder derfor, at læseren og forfatteren til annotationen vil have samme udgangspunkt, idet de begge kender annotationens præcise kontekst. Friteksten lægger op til en videre udforskning af emnet, frem for en redegørende gentagelse. @Schraube2024 beskriver digitale værktøjers styrke ved, at de kan fungere som pejlemærker mod dybere forståelse. Eksempelvis kan Wikipedia føre den lærende til en overordnet forståelse af et emne, før de må søge mod dybere læringsmateriale efter en grundigere udfoldning. Hypothes.is adskiller sig fra denne beskrivelse, da værktøjet *udvider* indholdet af bogen, frem for at indsnævre og definere indholdet. Wikipedia er produktet af en definitiv bevægelse; en indsnævring af en bredere kontekst af indhold. Hver artikel er isoleret fra hinanden, og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision. Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af, at de skal kunne stå alene. Når læringsprocessen finder sted gennem en bog, er det forfatteren, som dirigerer læseren (ikke omvendt) gennem affinitive og definitive bevægelser. Hver læser forstår bogen med udgangspunkt i deres egen kontekst, og der er derfor en begrænsning i, hvor effektivt forfatteren kan 'overføre' sin viden til læseren gennem bogens endimensionelle format. Schraube lægger netop vægt på dette skift ift. affinitive bevægelser: > for learning to be truly productive and expansive, > the goal-oriented learning process must be supplemented > by an affinitive learning movement in the contrary direction — > an explorative movement of de-fixation, of gaining distance and an overview, > withdrawal, reflection, and so on > [@Schraube2024, s. 37]. Uden en kontekst at trække sig tilbage i, er det netop ikke muligt at tage afstand og skabe overblik overfor teksten. Hypothes.is giver undervejs hver enkelt læser mulighed for at tilføje deres egen kontekstualisering af kildeteksten, og andre læsere får dermed mulighed for at udforske forskellige opfattelser af pointer som er sværere at sætte i kontekst. Hypothes.is faciliterer denne intersubjektive dialog, dels ved at være begrænset til dialogens kontekst, og dels ved at *operationalisere* tilføjelser til den. Hypothes.is er ikke kun et hjælpeværktøj til at forstå konteksten for det, man læser. Programmet giver også mulighed for at deltage i denne kontekst. Det er muligheden for både at læse og skrive annotationer, som gør værktøjet til en inspirerende måde at deltage i dialog med verden: Når den lærende tilføjer annotationer til teksten, sker der ikke det samme, som hvis noterne kun lå lokalt. Andre læsere kan netop *svare på annotationer*, hvormed notetagning går fra en primært definitiv bevægelse, til en affinitiv, legende og dialogisk verdeningsproces. Der er uden tvivl et tab i, at de studerende ikke sidder i samme rum i dialog om værket, da intersubjektiv dialog i læringsprocessen som tidligere nævnt bygger på et krav om umiddelbarhed. Men omvendt er der varierende krav til indholdsmæssig læring, afhængigt af hvilken kontekst den lærende befinder sig i. Den implicitte, automatisk operationaliserede tekstnærhed, som Hypothes.is leverer, udgør en mulighed for at danne en uforpligtende bro mellem den individuelle, reflekterede læring og den intersubjektive, kontekstudvekslende læring. Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo, mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster, når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse. En problemstilling ved digitale værktøjer, som også fremhæves af @Schraube2024, er følelsen af at blive overvåget, som præger mange studerende i deres skriveproces. At skrive i et fælles dokument er skræmmende og forpligtende, og mange vælger derfor først at skrive teksten i et seperat dokument, før de sætter det ind i fællesdokumentet. Denne bekymring er svær at komme uden om med Hypothes.is, da den lærende i sin personlige notetagning kan føle sig ansvarlig for andre lærendes læsning. Hertil kan anvendes gruppefunktionen, så disse studerende enten kan lave grupper med nære venner eller en mere skitserende gruppe til privat brug. Dette fjerner ikke muligheden for at læse andres annotationer, og muligheden for at svare på annotationer og stille spørgsmål bevarer det kollaborative element i læringsprocessen. Fleksibiliteten kan gøre det nemmere for den enkelte studerende at inkorporere den nye type notationsproces i sin hverdag, uden risiko for at notetagningen sker på baggrund af defensiv motivation. @Schraube2024 pointerer, at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser ligger i den operationelle dimension, da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen. Den egentlige læring starter først, idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med kildeteksten. Det er altså ikke læsningen, men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces. Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer, da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før. Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet, og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst. Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen, og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering. Ifølge @Schraube2024 er et afgørende problem for tvedelt læring, at operationaliseringen af læringsprocessen ikke inviterer til affinitive bevægelser. Det er svært at invitere de studerende til at tænke ud af boksen, når pensum nødvendigvis må formuleres i kasser. Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet til kontekstualisering og udveksling af perspektiver, og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring. ### Perspektivering (?) FIXME Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is, påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den, der afdækkes af @Schraube2024. Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen. Den affinitive bevægelse karakteriseres netop af et skift i fokus. Men hvor en distraktion bryder fokus, indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning i fokus: forstyrrende distraktioner skifter til en urelateret kontekst, mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst. Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser mellem forskellige emner. Det problem, som fremhæves i bogen, er rettere problemet i distraktioner som ikke er *vedrørende*. Her kan drages paralleller til læringen i at se en film. Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd, som *understøtter* budskabet i filmen. Man bliver "distraheret" af lyden, men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst. Sammenlign dette med at se en film med reklamer: reklamerne afbryder filmen, og fjerner dermed seeren fra konteksten, på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer kan fjerne den lærende fra læringskonteksten. Ved at udvide distraktionsbegrebet til kontekst*understøttende* afbrydelser, fremstår digitaliseringens styrke for indholdsmæssig læring netop i at sætte kontekstuelle rammer rundt om distraktionen, sådan som det gøres af Hypothes.is.