---
title: |
 Abstraktion af begreber i vidensgrafer \
 til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
 HumTek-23, Basisprojekt 2 \
 eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
  - _actors.yml
  - ../_draft.yml
format:
  html: default
---

# Problemfelt

Design af grafbaserede læringsredskaber

## Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

<!-- Hovedproblem -->

*Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?*

Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

<!--
Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
til at sikre dækning af TSA
-->

*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*

<!--
Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier,
til at sikre dækning af Design og Konstruktion
-->

*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes,
så de understøtter kollaborativ akademisk læring,
og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?*

*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres,
eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering,
så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?*

FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske?

# Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].

Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
og formulering af tillægsontologier efter behov.

Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
med brug af semantiske redskaber
som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.

Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).

[supergruppen]: ../graph/index.qmd
  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"

[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
  "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"

[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
  "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"

[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"