--- title: | Abstraktion af begreber i vidensgrafer \ til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files: - _actors.yml - ../_report.yml - ../_draft.yml format: html: default pdf: default # FIXME: drop before final release nocite: | @* breaks: false --- # Problemfelt Design af grafbaserede læringsredskaber ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: *Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?* Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske? # Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer, og kun sekundært at *visualisere* dem (som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer). Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante [eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#), og formulering af tillægsontologier efter behov. F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: ```shell # show source sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm # visualize sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg inkview properties.svg # translate to RDF sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf ``` Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* med brug af eksisterende semantiske redskaber som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC. Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" [SDML]: https://sdml.io/ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" [Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" [Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ # Referenceliste {.appendix} \begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup # Bilag FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport ## Møde 2024-03-02 ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem Torsdag d. 7 mellem kl 15 og 16 til 22:00 FYSISK (Efter Workshop på biblioteket) Søndag d. 10 kl 12:00 til 14:00 ONLINE Mandag d. 11 fra 12 til 15 FYSISK (Efter forelæsning på biblioteket) ### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde Mandag fra 15:00 - 16:00 eller Tirsdag fra 15:00 - 16:00 ### Konkret fumle med vidensgrafer Vi har downloadet hypothes som google chrome web extention.
Derefter har vi været inde på webvewol og testet det lidt af ved lave nogle få class.
Til sidst kigget vi på Scholia. Vi har aftalt at vi være især downloader protege på sin pc til næste møde og kigget på toturial videoen med inderen. ### Finde litteratur Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter hvad vi har fumlet med, og hvad vi *vil* fumle videre med. ### Beslutte hjemmeopgaver Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? Installere og lege med Protege og se toturial? Læse texten på Element ### Beslutte næste fumlen #### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? Problemformuleringsseminarskabelon sæt annotationer til teksten [Pontis] opstil graf ud fra [Pontis] teksten Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis], og hvad vi kan bruge opslaget til? ### Forberede problemformuleringsseminar