--- title: | Abstraktion af begreber i vidensgrafer \ til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files: - _actors.yml - ../_report.yml - ../_draft.yml format: html: default pdf: default # FIXME: drop before final release nocite: | @* breaks: false --- # Problemfelt Design af grafbaserede læringsredskaber ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: *Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?* Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske? # Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer, og kun sekundært at *visualisere* dem (som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer). Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante [eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#), og formulering af tillægsontologier efter behov. F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: ```shell # show source sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm # visualize sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg inkview properties.svg # translate to RDF sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf ``` Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* med brug af eksisterende semantiske redskaber som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC. Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" [SDML]: https://sdml.io/ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" [Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" [Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ # Referenceliste {.appendix} \begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup # Bilag FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport ## Møde 2024-03-02 ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem Torsdag d. 7 mellem kl 15 og 16 til 22:00 FYSISK (Efter Workshop på biblioteket) Søndag d. 10 kl 12:00 til 14:00 ONLINE Mandag d. 11 fra 12 til 15 FYSISK (Efter forelæsning på biblioteket) ### Finde tidspunkter at foreslå til næste vejledermøde Mandag fra 15:00 - 16:00 eller Tirsdag fra 15:00 - 16:00 ### Konkret fumle med vidensgrafer Vi har downloadet hypothes som google chrome web extention.
Derefter har vi været inde på webvewol og testet det lidt af ved lave nogle få class.
Til sidst kigget vi på Scholia. Vi har aftalt at vi være især downloader protege på sin pc til næste møde og kigget på toturial videoen med inderen. ### Finde litteratur Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter hvad vi har fumlet med, og hvad vi *vil* fumle videre med. ### Beslutte hjemmeopgaver Hvad skal vi hver især lave **forud** for næste gruppemøde? Installere og lege med Protege og se toturial? Læse texten på Element ### Beslutte næste fumlen #### Hvad skal vi lave sammen næste gang(e) vi mødes? Problemformuleringsseminarskabelon sæt annotationer til teksten [Pontis] opstil graf ud fra [Pontis] teksten Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis], og hvad vi kan bruge opslaget til? # Problemformuleringsseminar Template til problemformuleringsseminar, HumTek, BP2 Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. Klip al grå tekst væk inden I afleverer den. Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af: * Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle) * Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum * Oplægget skal indeholde alle 8 afsnit angivet nedenfor. Forbered jeres opponering * med skriftligt oplæg til opponentgruppen, som I uddeler og uddyber på seminaret. Se slides på moodle: * ”Problemformuleringsseminar: Hvordan gøres det bedst ?” * Og forbered jeres opponering: * Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf). 1. Projektemne Introduktion til jeres projekt. Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen” (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). Sliden er vist nedenfor – BP2 skal have fokus på det der er markeret med rødt. Besvar bl.a. følgende spørgsmål: * Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af? * Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden? * Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet? * 2. Problemfelt Kan indeholde: * Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov? * Hvorfor er problemet interessant og relevant? * Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling? * Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)? * Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant? * Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet) 3. Problemformuleringen Den nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer. 3.1 Arbejdsspørgsmål. Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål (underspørgsmål til problemformuleringen) som skal udføres/besvares for at kunne svare på den nuværende problemformulering. * Arbejdsspørgsmål 1: Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret * Arbejdsspørgsmål 2: Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret * … 4. Metodiske overvejelser * Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål? * Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering? 5. Teoretiske overvejelser * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering? * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri? 6. Semesterbindingen Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier): * Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet? * Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”? 7. Litteraturliste Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links der er eller kunne være relevante for jeres projekt. Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til: 1. Den TSA I undersøger 2. Metoder I overvejer at bruge 3. Teori som I kan anvende Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives med APA-style (et bestemt format til litteraturlister). Brug dette format allerede nu. 8. Plan for vejleder- og gruppemøder Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte: * Møderække: Datoer for alle vejledermøder og ugentlige gruppemøder frem til projektaflevering (husk at aftalte gruppemøder altid kan ændres eller aflyses) * Punkter til dagsorden: Detaljeret for de førstkommende møder – mere overordnet/generisk for senere møder * Oplæg til mødet: Detaljeret for de førstkommende møder (inkl. hvem i gruppen der er ansvarlige for hvilke oplæg) – mere overordnet/generisk for senere møder