--- title: | Abstraktion af begreber i vidensgrafer \ til anvendelse ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files: - _actors.yml - ../_report.yml - ../_draft.yml format: html: default pdf: default # FIXME: drop before final release nocite: | @* --- # Problemfelt Design af grafbaserede læringsredskaber ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: *Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?* Problemstillingen af vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?* *Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?* FIXME: Tredje underspørgsmål omformuleret mere snævert, måske? # Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante [eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#), og formulering af tillægsontologier efter behov. Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* med brug af semantiske redskaber som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC. Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" [Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" # Referenceliste {.appendix} \begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup