---
format:
html: default
---
## Ekspert-interview 1
Interview med Ernst Schraube
afholdt tirsdag 30. april kl. 13:01-15:02.
Deltagere:
* Ernst: Ernst Schraube, forsker og forfatter
* Ian: Ian Valentin Christen, interviewer
* Jonas: Jonas Smedegaard, interviewer
---
[[00:00:07]]{#7} **Ernst**:
jeg undrer mig lidt fordi den bog snakker om noget ·
og jeg tror I er interesserede i det her ·
hvad den bog siger noget om
[Ernst tegner et punkt og en linje på et stykke papir]
[[00:00:16]]{#16} **Ernst**:
og så er I interesserede i den der ·
hvad siger den om den ·
men faktisk er jeres interesse i det her ·
eller er det forkert
[[00:00:23]]{#23} **Jonas**:
det kommer an på hvad det er der er her ·
og hvad det er der er her
[[00:00:27]]{#27} **Ernst**:
det her er fænomenet og den særlige problemstilling i vores verden ·
og bogen siger noget om det ·
om digitalisering og læring
[Ernst peger på punktet som bogen,
og på linjen som digitalisering og læring]
[[00:00:37]]{#37} **Ernst**:
men den siger noget ·
den snakker noget om problemer her ·
og jeg tror I er interesserede i hvorfor ·
altså en bog i sig selv er uinteressant
[[00:00:46]]{#46} **Ernst**:
kun fordi den siger noget I er interesserede i
[[00:00:49]]{#49} **Jonas**:
jeg tror vi bliver nødt til at fortælle om hvad vores projekt går ud på ·
fordi
[[00:00:52]]{#52} **Jonas**:
jeg tror faktisk at vi er tættere på det end på det
[[00:00:56]]{#56} **Ernst**:
jeg lytter til jer
[[00:00:58]]{#58} **Jonas**:
vil du prøve eller skal jeg prøve
[[00:01:00]]{#60} **Ian**:
Nej du må gerne prøve
[[00:01:02]]{#62} **Jonas**:
jeg prøver ·
okay
[[00:01:04]]{#64} **Jonas**:
abstrakt set så er vi interesserede .
vi føler at vi tænker i grafer ·
i modeller af verden
[[00:01:15]]{#75} **Jonas**:
når vi prøver at lede efter ·
når vi lytter til undervisningen hvor vi bliver introduceret til stof ·
så leder vi efter hvordan kan det matche op ·
hvordan kan vi udkrystallisere en model inden i hovedet ·
for det stof vi prøver at lære ·
vi prøver at forstå stof gennem modeller
[[00:01:31]]{#91} **Jonas**:
ikke gennem løsninger eller gennem facitlister men gennem måder vi kan navigere rundt i det ·
nogle pejlemærker i stoffet som gør at ·
det dér det er væsentligt ·
det dér det er uvæsentligt ·
det dér det er beskrivende ·
det er centrum ·
det er essentielt ·
sådan nogle ting
[[00:01:50]]{#110} **Jonas**:
så når vi får udleveret læringsmateriale ·
så leder vi efter ·
hvor er pejlemærkerne i materialet
[[00:01:58]]{#118} **Jonas**:
og en af de ting vi arbejder med som vi er fascineret af i alt det her ·
det er ·
som værktøj der er vi fascineret af teknik
det er derfor vi har valgt humtech sandsynligvis
[[00:02:11]]{#131} **Jonas**:
og så støder vi på dig og en bog som snakker om ·
processen at lære ·
stillet op imod digitalisering
[[00:02:23]]{#143} **Jonas**:
så jeg mistænker at ·
nej det er ikke problemerne med krisen i verden i dag og manglen på læring ·
men det er i stedet for selve den ·
spændingen mellem digitalisering og det at lære ·
det er stofområdet
[[00:02:45]]{#165} **Jonas**:
jeg er selv nu nysgerrig på at prøve at belyse ·
vores vinkel er at vi siger ·
nogle konkrete værktøjer som er digitale mener vi ·
antager vi ·
er understøttende for dybere læring ·
for tentakulær læring hvis vi forstår bogen rigtigt
[[00:03:09]]{#189} **Jonas**:
og så er det interessant at den bog ·
efter vores læsning af den ·
og det er det vil vi gerne snakke med dig om hvordan det er ·
at det lyder til at du siger ·
tentakulærer læring ·
jamen den operative del af læring
der er digitaliseringen hjælpsom, men i den indholdsmæssige læring, der er digitaliseringen en distraktion ·
der er det direkte hæmmende for læring ·
hæmmende for at læring kan ske ·
og hvor det vi siger det er at ·
hm vi bliver ved med læse og synes ·
mistænker at du taler om det læring som du identificerer men du har ikke identificeret alt ·
nej de digitale værktøjer som du identificerer gennem dine interviews ·
men det som folk generelt set praktiserer er jo ikke al digitalisering ·
det er hvad der er gængs ·
hvad der er populært ·
og jeg vil gerne skrive under på at det der er populært af _I_T_ udstyr er ikke generelt set understøttende for dybere læring ·
men det er muligt at aktivt bruge ·
anvende digitale værktøjer til understøttelse af dybere læring
[[00:04:27]]{#267} **Jonas**:
Nu tror jeg at jeg stopper ·
det var længe jeg skulle snakke ·
kan du følge lidt hvor vi er henad
[[00:04:35]]{#275} **Ernst**:
skal jeg allerede sige noget
[[00:04:36]]{#276} **Ian**:
du må meget gerne sige noget
[[00:04:39]]{#279} **Ernst**
altså først vil jeg sige at jeg er glad for hvad I tænker og hvordan ·
og jeg synes at I er i hjertet af hvad bogen handler om
og faktisk er det ·
bogen handler om noget i verden ·
altså der er læringsprocesser og digitalisering ·
hvordan hænger det sammen ·
hvor kan det hjælpe digitalisering ·
hvor kan det ikke ·
altså I går i hjertet og det er tentacular learning ·
hvor vi forbinder os ·
og den indholdsmæssige dimension ·
og så siger I ·
ah den er for hurtig ·
der er også ·
for den indholdsmæssige kan det digitale også måske hjælpe
[[00:05:17]]{#317} **Ernst**:
hvis I læser bogen præcist så står der ·
det er et stort spørgsmål ·
der står ikke at den kan ikke ·
og den kan ·
så jeg har her nogle eksempler hvor man kan fortsætte ·
hvis jeg vil fortsætte bogen og vil jeg undersøge videre ·
for eksempel chat_G_P_T ·
chat_G_P_T går ind i ·
vil jeg sige ·
mere indholdsmæssige processer ·
men vi forstår noget ·
mange studerende bruger det lidt på den måde ·
der er en passage i en bog ·
hvordan kan jeg forstå det ·
spørg chat_G_P_T ·
eller jeg vil ikke ·
overblik over en sag ·
altså chat_G_P_T har en ·
altså ja der er en ny kvalitet ·
måske muligheder for indholdsmæssigt ·
men jeg vil sige at det er dobbelt ·
men først vil jeg sige ·
jeg kan lide hvordan I spørger ·
altså kan det digitale ikke også understøtte eller udvide vores tentakulære læringsprocesser ·
det er vigtigt at spørge til ·
og altså jeg har ikke ·
jeg siger ikke at det kan den ikke ·
men man skal være forsigtig ·
ikke bare være blind ·
og det er de fleste ·
og ikke mange tænker lige hvordan I tænker ·
og så er I allerede et skridt videre ·
og i den rigtige retning ·
jeg er med jer ·
og jeg har selvfølgelig også ikke det sidste svar ·
men jeg siger at vi skal tænke over det ·
jeg siger ikke at man skal ikke tænke ·
[[00:06:57]]{#417} **Jonas**:
ja det har jeg heller ikke ·
det vil jeg heller ikke ?(sige)?
[[00:06:59]]{#419} **Ernst**:
fordi man skal bruge ·
og derfor ingen kommaer ·
digitalisering and learning as a worlding practice ·
jeg vil sige at man skal tænke det sammen ·
så konstruktivt og hvor er der muligheder ·
og det er det første ·
altså jeg følger jer ·
og så kan jeg ·
så skal man tænke det videre
[[00:07:20]]{#440} **Ernst**:
een lille ting ·
jeg vil ikke kalde digitaliseringen "digitale værktøjer" ·
jeg har et problem med værktøjer ·
det er ·
værktøjer ·
[[00:07:28]]{#448} **Jonas**:
fordi det er operationelt i sin (uf)
[[00:07:32]]{#452} **Ernst**:
rigtigt det er kun instrumentalt ·
instrumentering er kun ·
åh jeg gør noget med dem ·
vi gør noget med dem ·
det er rigtigt ·
der er en sandhed i det ·
men de gør også noget med os ·
og værktøjstænkning så tænker vi ·
det er kun mig som gør noget med de værktøjer ·
men de gør også ·
og det er dobbelt (uf) ·
skal vi forstå ·
(uf) ·
også med chat_G_P_T for eksempel ·
med alle de digitale ting
[[00:07:54]]{#474} **Jonas**:
så du tænker på stofligheden af det ·
ligesom worlding så er det digitalisering ·
fordi det er processen i det ·
det er
[telefon ringer]
[[00:08:02]]{#482} **Ernst**:
ja
[[00:08:02]]{#482} **Jonas**:
jeg skal lige dræbe den her
[[00:08:04]]{#484} **Ernst**:
de maskiner de gør noget ·
de ringer
[[00:08:08]]{#488} **Ian**:
de distraherer
[alle griner]
[[00:08:10]]{#490} **Ernst**:
ja
[resterende interview udeladt]