---
format:
  html: default
---

## Ekspert-interview 1

Interview med Ernst Schraube
afholdt tirsdag 30. april kl. 13:01-15:02.

Deltagere:

* Ernst: Ernst Schraube, forsker og forfatter
* Ian: Ian Valentin Christen, interviewer
* Jonas: Jonas Smedegaard, interviewer

---

<strong id=7>Ernst</strong>:
jeg undrer mig lidt fordi den bog snakker om noget ·
og jeg tror I er interesserede i det her ·
hvad den bog siger noget om

[Ernst tegner et punkt og en linje på et stykke papir]

<strong id=16>Ernst</strong>:
og så er I interesserede i den der ·
hvad siger den om den ·
men faktisk er jeres interesse i det her ·
eller er det forkert

<strong id=23>Jonas</strong>:
det kommer an på hvad det er der er her ·
og hvad det er der er her

<strong id=27>Ernst</strong>:
det her er fænomenet og den særlige problemstilling i vores verden ·
og bogen siger noget om det ·
om digitalisering og læring

[Ernst peger på punktet som bogen,
og på linjen som digitalisering og læring]

<strong id=37>Ernst</strong>:
men den siger noget ·
den snakker noget om problemer her ·
og jeg tror I er interesserede i hvorfor ·
altså en bog i sig selv er uinteressant

<strong id=46>Ernst</strong>:
kun fordi den siger noget I er interesserede i

<strong id=49>Jonas</strong>:
Jeg tror vi bliver nødt til at fortælle om hvad vores projekt går ud på ·
fordi
<strong id=52>Jonas</strong>:
jeg tror faktisk at vi er tættere på det end på det

<strong id=56>Ernst</strong>:
jeg lytter til jer

<strong id=58>Jonas</strong>:
vil du prøve eller skal jeg prøve

<strong id=60>Ian</strong>:
Nej du må gerne prøve

<strong id=62>Jonas</strong>:
jeg prøver ·
okay

<strong id=64>Jonas</strong>:
abstrakt set så er vi interesserede .
vi føler at vi tænker i grafer ·
i modeller af verden

<strong id=75>Jonas</strong>:
når vi prøver at lede efter ·
når vi lytter til undervisningen hvor vi bliver introduceret til stof ·
så leder vi efter hvordan kan det matche op ·
hvordan kan vi udkrystallisere en model inden i hovedet ·
for det stof vi prøver at lære ·
vi prøver at forstå stof gennem modeller

<strong id=91>Jonas</strong>:
ikke gennem løsninger eller gennem facitlister men gennem måder vi kan navigere rundt i det ·
nogle pejlemærker i stoffet som gør at ·
det dér det er væsentligt ·
det dér det er uvæsentligt ·
det dér det er beskrivende ·
det er centrum ·
det er essentielt ·
sådan nogle ting

<strong id=110>Jonas</strong>:
så når vi får udleveret læringsmateriale ·
så leder vi efter ·
hvor er pejlemærkerne i materialet

<strong id=118>Jonas</strong>:
og en af de ting vi arbejder med som vi er fascineret af i alt det her ·
det er ·
som værktøj der er vi fascineret af teknik
det er derfor vi har valgt humtech sandsynligvis

<strong id=131>Jonas</strong>: Og så støder vi på dig og en bog som snakker om ·
processen at lære ·
stillet op imod digitalisering

<strong id=143>Jonas</strong>:
så jeg mistænker at ·
nej det er ikke problemerne med krisen i verden i dag og manglen på læring ·
men det er i stedet for selve den ·
spændingen mellem digitalisering og det at lære ·
det er stofområdet

<strong id=165>Jonas</strong>:
jeg er selv nu nysgerrig på at prøve at belyse ·
vores vinkel er at vi siger ·
nogle konkrete værktøjer som er digitale mener vi ·
antager vi ·
er understøttende for dybere læring ·
for tentakulær læring hvis vi forstår bogen rigtigt

<strong id=189>Jonas</strong>:
og så er det interessant at den bog ·
efter vores læsning af den ·
og det er det vil vi gerne snakke med dig om hvordan det er ·
at det lyder til at du siger ·
tentakulærer læring ·
jamen den operative del af læring 
der er digitaliseringen hjælpsom, men i den indholdsmæssige læring, der er digitaliseringen en distraktion ·
der er det direkte hæmmende for læring ·
hæmmende for at læring kan ske ·
og hvor det vi siger det er at ·
hmm vi bliver ved med læse og synes ·
mistænker at du taler om det læring som du identificerer men du har ikke identificeret alt ·
nej de digitale værktøjer som du identificerer gennem dine interviews ·
men det som folk generelt set praktiserer er jo ikke al digitalisering ·
det er hvad der er gængs ·
hvad der er populært ·
og jeg vil gerne skrive under på at det der er populært af IT-udstyr er ikke generelt set understøttende for dybere læring ·
men det er muligt at aktivt bruge ·
anvende digitale værktøjer til understøttelse af dybere læring

<strong id=267>Jonas</strong>:
Nu tror jeg at jeg stopper ·
det var længe jeg skulle snakke ·
kan du følge lidt hvor vi er henad

<strong id=275>Ernst</strong>:
skal jeg allerede sige noget

<strong id=276>Ian</strong>:
du må meget gerne sige noget

<strong id=279>Ernst</strong>
altså først vil jeg sige at jeg er glad for hvad I tænker og hvordan ·
og jeg synes at I er i hjertet af hvad bogen handler om
og faktisk er det ·
bogen handler om noget i verden ·
altså der er læringsprocesser og digitalisering ·
hvordan hænger det sammen ·
hvor kan det hjælpe digitalisering ·
hvor kan det ikke ·
altså I går i hjertet og det er Tentacular Learning ·
hvor vi forbinder os ·
og den indholdsmæssige dimension ·
og så siger I ·
ah den er for hurtig ·
der er også ·
for den indholdsmæssige kan det digitale også måske hjælpe

<strong id=317>Ernst</strong>:
hvis I læser bogen præcist så står der ·
det er et stort spørgsmål ·
der står ikke at den kan ikke ·
og den kan ·
så jeg har her nogle eksempler hvor man kan fortsætte ·
hvis jeg vil fortsætte bogen og vil jeg undersøge videre ·
for eksempel chat_G_P_T ·
chat_G_P_T går ind i ·
vil jeg sige ·
mere indholdsmæssige processer ·
men vi forstår noget ·
mange studerende bruger det lidt på den måde ·
der er en passage i en bog ·
hvordan kan jeg forstå det ·
spørg chat_G_P_T ·
eller jeg vil ikke ·
overblik over en sag ·
altså chat_G_P_T har en ·
altså ja der er en ny kvalitet ·
måske muligheder for indholdsmæssigt ·
men jeg vil sige at det er dobbelt ·
men først vil jeg sige ·
jeg kan lide hvordan I spørger ·
altså kan det digitale ikke også understøtte eller udvide vores tentakulære læringsprocesser ·
det er vigtigt at spørge til ·
og altså jeg har ikke ·
jeg siger ikke at det kan den ikke ·
men man skal være forsigtig ·
ikke bare være blind ·
og det er de fleste ·
og ikke mange tænker lige hvordan I tænker ·
og så er I allerede et skridt videre ·
Og i den rigtige retning ·
jeg er med jer ·
og jeg har selvfølgelig også ikke det sidste svar ·
men jeg siger at vi skal tænke over det ·
jeg siger ikke at man skal ikke tænke ·

<strong id=417>Jonas</strong>:
ja det har jeg heller ikke ·
det vil jeg heller ikke ?(sige)?

<strong id=419>Ernst</strong>:
fordi man skal bruge ·
og derfor ingen kommaer ·
digitalisering and learning as a worlding practice ·
jeg vil sige at man skal tænke det sammen ·
så konstruktivt og hvor er der muligheder ·
og det er det første ·
altså jeg følger jer ·
og så kan jeg ·
så skal man tænke det videre

<strong id=440>Ernst</strong>:
een lille ting ·
jeg vil ikke kalde digitaliseringen "digitale værktøjer" ·
jeg har et problem med værktøjer ·
det er ·
værktøjer ·

<strong id=448>Jonas</strong>:
fordi det er operationelt i sin (uf)

<strong id=452>Ernst</strong>:
rigtigt det er kun instrumentalt ·
instrumentering er kun ·
åh jeg gør noget med dem ·
vi gør noget med dem ·
det er rigtigt ·
der er en sandhed i det ·
men de gør også noget med os ·
og værktøjstænkning så tænker vi ·
det er kun mig som gør noget med de værktøjer ·
men de gør også ·
og det er dobbelt (uf) ·
skal vi forstå ·
?(fuck)? ·
Også med chat_G_P_T for eksempel ·
med alle de digitale ting

<strong id=474>Jonas</strong>:
så du tænker på stofligheden af det ·
ligesom worlding så er det digitalisering ·
fordi det er processen i det ·
det er

[telefon ringer]

<strong id=482>Ernst</strong>:
ja

<strong id=482>Jonas</strong>:
Jeg skal lige dræbe den her

<strong id=484>Ernst</strong>:
de maskiner de gør noget ·
de ringer

<strong id=488>Ian</strong>:
de distraherer

[alle griner]

<strong id=490>Ernst</strong>:
ja

[resterende interview udeladt]