--- title: | Behandling af vidensgrafer \ anvendt ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files: - _actors.yml - ../_report.yml - ../_draft.yml format: html: default pdf: default # FIXME: drop before final release nocite: | @* breaks: false --- ## Tema Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. ## Problemfelt Overblik i læringsprocesserne. Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet. ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: *Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?* *Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske? ## Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. Opsætning af [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. Opsætning af lokal klon af [Scholia], hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Scraping af data om forskere fra , og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data. Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Scraping af PDF-filer fra , automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. ## Mulig løsning Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" [Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" [Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" [thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd "Projektgruppen thoughtroam-learn" [thoughtroam-use]: ../use/index.qmd "Projektgruppen thoughtroam-use" [Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [Wikidata]: https://www.wikidata.org/ "Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase" [hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" # Referenceliste {.appendix} \begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup # Bilag 1: Møde 2024-03-02 FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport ## Hjemmeopgaver * Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date ## ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem * Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider ### Forberede næste vejledermøde * Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til * Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde ### Konkret fumle med vidensgrafer Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden * Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)? * Er nogle begreber overordnede? * Er nogle sideordnede? Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. ## Kigge på SDML F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: ```shell # show source sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm # visualize sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg inkview properties.svg # translate to RDF sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf ``` [SDML]: https://sdml.io/ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" ### Finde litteratur Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, vi *har* fumlet med, og hvad vi *vil* fumle videre med. ### Beslutte næste hjemmeopgaver Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde * Oprette personlig konto hos Hypothes.is? * Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber? * Installere og lege med sdml? ### Beslutte næste fumlen Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes * Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? * Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? * Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til? ### Forberede problemformuleringsseminar ## Beslutninger * Fremtidige møder * man-ons næste 2 uger kl. 20 online * lørdage næste 2 uger kl. 12 online * Næste vejledermøde måske om 2 uger ## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4. 1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]