--- title: | Behandling af vidensgrafer \ anvendt ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2 \ eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files: - _actors.yml - ../_report.yml - ../_draft.yml format: html: default pdf: default # FIXME: drop before final release nocite: | @* breaks: false --- # Abstract # Introduktion I dagens digitale tidsalder står undervisning og læring overfor udfordringer, hvor komplekse tekstmateriale kræver effektive værktøjer til at kunne analysere of forstå dem. Dette projekt fokuserer på at udforske anvendelsen af grafteori som en datadrevet tilgang til at støtte læring. Vi søger at udvikle et værktøj, der kan analysere og visualisere teksmateriale for at forbedre både studerendes læring og underviseres undervisningspraksis. ## Problemfelt Mange studerende og undervisere oplever udfordringer med at håndtere komplekst tekstmateriale og skabe meningsfuld forståelse og sammenhæng mellem tekster. Vores problemfelt fokuserer specifikt på behovet for at understøtte pædagogisk læring og PPL (Problemorienteret Projektlæring) ved hjælp af datadrevne teknologier som grafteori. ## Tema Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. ## Problemformulering Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: *Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? *Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?* *Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* ## Forundersøgelser Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i [supergruppen]. Opsætning af [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. Opsætning af lokal klon af [Scholia], hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Scraping af data om forskere fra , og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data. Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). Scraping af PDF-filer fra , automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry. # Målgruppe # Teoretisk Ramme # Metode # Udvikling af grafteoribaseret værktøj # Konklusion # Perspektivering # Litteraturliste # bilag ## Problemformuleringsseminar ### 1. Projektemne * **As is:** Da vi startede på første semester, var design og konstruktion svært at forstå. Vi blev introduceret til begræber, som vi ikke vidste hvor vi skulle læse om. Den nuværende måde at blive undervist på, er ikke optimal. Nuværende undervisning er god, men der er flere forbedringer at lave. Hvad det der er læringen ved give lektier og derefter forlæsning * **To be:** Bruge computere til at skærpe faciliteringen af læring på studiet. Lave pdf filer der er masser af udfyldt metadata. Links mellem pdf'er. _Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_ ### 2. Problemfelt Vi vil undersøge, om PPL kernebegreberne som stilladsering, bridging og constructive alignment kan bruges til udvikling af nye graf baserede læringsværktøjer til studerende. Med fokus på at skabe sammenhængende og støttende læringsmiljøer, kan disse begreber hjælpe med udviklingen af innovative værktøjer, der hjælper med at opbygge forståelse og forbindelser mellem emner og koncepter. Ved at integrere grafteori, kan vi skabe værktøjer, der analyserer forbindelser mellem forskellige læringselementer, og identificerer muligheder, for at forbedre undervisningen og støtte studerendes læring mere effektivt. Mange studerende rundt omkring står over for en udfordring, som er velkendt på mange universiteter. Der er mangel på effektive værktøjer til at navigere gennem udleveret materiale, såsom PDF filer. Dette problem er blevet større i takt med øget brug af digitale læremidler og tekster uden tilstrækkelig metadata og sammenhæng. Det er et problem, der ikke kun er interessant og relavant, men også noget, der fortjener opmærksomhed og handling. Mange universitetsstuderende har udtrykt frustration over den tid, de bruger på at finde rundt i ustrukturerede tekster og PDF'er. Denne rudfordring med at finde relevant information og skabe forståelse for teksmateriale påvirker ikke kun studieeffektivitet, men også deres generelle læringsoplevelse. For underviserere er det også en udfordring at skabe sammenhængende undervisningsforløb når de står over for tekster uden tilstrækkelig metadata og semantisk sammenhæng. En paradoksal realitet, som vi står overfor, er det faktum, at vi lever i en tid med meget store teknologiske fremskridt, men stadigt mangler grundlæggende teknologier som OCR-scannede tekster og tilstrækkelig metadata i det udleverede materiale, trods mange års udvikling og opfindelsen af World Wide Web. Problemstillingen, som vi har valgt at tage udgangspunkt i, er relavant for blandt andet læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces, og vi vurderer også, at det må være i facilitatorens interesse at få formidlet deres viden på den mest optimale måde. En anden målgruppe, som vi gerne ville fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener, at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem der i sidste ende får gavn af vores projekt, og som oplever begrænsningerne ved de nuværende læringsrutiner på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. I løsningen af dette problemfelt, har vi taget flere fravalg. Vi undgår brugen af "magiske teknologier" såsom kunstig intelligens. Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer, ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikke afhænger af kompleksiteten ved AI. Vi søger i stedet at udforske løsninger, der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, som effektivt kan implementeres og bruges af alle, der er en del af uddannelseslivet, for eksempel [Scholia] og [Hypothes.is]. ### 3. Problemformuleringen Vi har valgt at arbejde med den følgende problemformulering: *Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?* #### 3.1 Arbejdsspørgsmål 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester 3. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation ### 4. Metodiske overvejelser Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde med eksperter inden for både pædagogik og datalogi, for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål. Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende, for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov i forhold til navigation gennem tekstmateriale. Hvis tiden er til det, vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer og teste dem med både undervisere og studerende. Dette vil give os mulighed for at evaluere brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger i en reel læringskontekst. ### 5. Teoretiske overvejelser ### 6. Semesterbindingen I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA), ved at fokusere på udviklingen af et teknologisk værktøj baseret på grafteori til at analysere og forstå tekstmateriale i uddannelsesmæssige sammenhænge. Den selvvalgte teknologi, vi vil tage i brug, er grafteori, som er en teori der studerer og kigger på relationer mellem noder i et netværk. Vi vil bruge grafteori til at kigge på, om vi kan udvikle et værktøj, der kan analysere strukturen af tekstmateriale og identificere sammenhænge mellem forskellige koncepter og emner. Derudover vil vi bruge TSA til at være opmærksomme på at identificere og håndtere eventuelle effekter, vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere i deres daglige praksis. ### 7. **Litteraturliste** ### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder ## Mulig løsning Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. [supergruppen]: ../graph/index.qmd "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" [Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database" [Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer" [thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd "Projektgruppen thoughtroam-learn" [thoughtroam-use]: ../use/index.qmd "Projektgruppen thoughtroam-use" [Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia "Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [Wikidata]: https://www.wikidata.org/ "Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase" [hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h "Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" # Referenceliste {.appendix} \begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup # Bilag 1: Møde 2024-03-02 FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport ## Hjemmeopgaver * Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date ## Dagsorden ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem * Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider ### Forberede næste vejledermøde * Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til * Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde ### Konkret fumle med vidensgrafer Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden * Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)? * Er nogle begreber overordnede? * Er nogle sideordnede? Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. ### Kigge på SDML F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: ```shell # show source sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm # visualize sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg inkview properties.svg # translate to RDF sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf ``` [SDML]: https://sdml.io/ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" ### Finde litteratur Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, vi *har* fumlet med, og hvad vi *vil* fumle videre med. ### Beslutte næste hjemmeopgaver Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde * Oprette personlig konto hos Hypothes.is? * Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber? * Installere og lege med sdml? ### Beslutte næste fumlen Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes * Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti? * Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden? * Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til? ### Forberede problemformuleringsseminar ## Beslutninger * Fremtidige møder * man-ons næste 2 uger kl. 20 online * lørdage næste 2 uger kl. 12 online * Næste vejledermøde måske om 2 uger ## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4. 1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]