---
title: |
Behandling af vidensgrafer \
anvendt ved kollaborativ akademisk læring
subtitle: |
HumTek-23, Basisprojekt 2 \
eksamensgruppe FIXME1234567890
metadata-files:
- _actors.yml
- ../_report.yml
- ../_draft.yml
format:
html: default
pdf: default
# FIXME: drop before final release
nocite: |
@*
breaks: false
---
## Tema
Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.
## Problemfelt
Overblik i læringsprocesserne.
Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet.
## Problemformulering
Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:
*Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?*
Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:
*Hvordan fungerer grafsproget RDF,
særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?*
*Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres,
så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?*
FIXME: Et tredje underspørgsmål, måske?
## Forundersøgelser
Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
i [supergruppen].
Opsætning af [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Udvidelse af Oxigraph quad-store
til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
og indlejring af opslagseksempler
udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
Opsætning af lokal klon af [Scholia],
hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af data om forskere fra ,
og udvidelse af lokal Scholia-klon
til at inkludere scrapede data.
Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
Scraping af PDF-filer fra ,
automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
Udvidelse af lokal Scholia-klon
til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
inspireret af Gooseberry.
## Mulig løsning
Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is].
[supergruppen]: ../graph/index.qmd
"Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
"Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"
[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
"Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"
[thoughtroam-learn]: ../learn/index.qmd
"Projektgruppen thoughtroam-learn"
[thoughtroam-use]: ../use/index.qmd
"Projektgruppen thoughtroam-use"
[Scholia]: https://github.com/WDscholia/scholia
"Kildekode til Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
"Wikidata - Fir kollaborativ vidensdatabase"
[hypothes.is]: https://github.com/hypothesis/h
"Kildekode til hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
"Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
# Referenceliste {.appendix}
\begingroup
\raggedright
::: {#refs .foo}
:::
\endgroup
# Bilag 1: Møde 2024-03-02
FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport
## Hjemmeopgaver
* Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date
##
### Aftale gruppemøder de næste to uger frem
* Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider
### Forberede næste vejledermøde
* Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til
* Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde
### Konkret fumle med vidensgrafer
Finde centrale begreber på websiden
https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/
Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden
* Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)?
* Er nogle begreber overordnede?
* Er nogle sideordnede?
Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.
## Kigge på SDML
F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
```shell
# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg
# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
```
[SDML]: https://sdml.io/
"Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
### Finde litteratur
Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det,
vi *har* fumlet med,
og hvad vi *vil* fumle videre med.
### Beslutte næste hjemmeopgaver
Beslutte hvad vi hver især skal lave **forud** for næste gruppemøde
* Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
* Lave forskellige opslag i Scholia,
på hhv. forskere og artikler og begreber?
* Installere og lege med sdml?
### Beslutte næste fumlen
Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes
* Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
* Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is,
og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
* Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis,
og hvad vi kan bruge opslaget til?
### Forberede problemformuleringsseminar
## Beslutninger
* Fremtidige møder
* man-ons næste 2 uger kl. 20 online
* lørdage næste 2 uger kl. 12 online
* Næste vejledermøde måske om 2 uger
## Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4.
1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned
1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4
2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is]