--- breaks: false --- # Digitalisering relateret til læring Overordnet vil vi gennem 3 parallelle gruppeprojekter demonstrere, at vores egen læring på RUC kan styrkes vha. grafteori. Alle tre projekter undersøger grafsproget RDF som digital teknologi (altså indenfor Humtek-området TSA), men tilgår feltet fra forskellige vinkler, som komplementerer hinanden. Det samlede mål på tværs af gruppeprojekter er et sæt fungerende arbejdsrutiner, konkret demonstreret til at styrke eet vidensfelt - Humtek Basiskursus 1 - men generelt anvendelige også til andre vidensfelter. Håbet er at vi når til at realisere ikke bare en prototype men praktisk fungerende rutiner, som vi kan anvende resten af studietiden og generelt fremover. Måske kun personligt, men gerne også i projektgruppearbejder, og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt. ## Relevante kilder @Andersen2015 og @Heilesen2016 undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. Omkring PPL specifikt relateret til digitale redskaber mere løst, undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. Om semantiske digitale redskaber specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. @Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), relevante ved et fremtidsscenarie hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. @Couch2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. Stilladsering er en pædagogisk metode til at løbe en læringsproces igang, ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, som kan pilles ned igen, efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner til at arbejde selvstændigt. Udover som analytisk redskab, kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, om konstruktiv inddragelse af digitalisering [@Arantes2022]. *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb [@Graf2021kap1]. @Wylie2018 konkluderer, at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. ## Sproget Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF, og hvordan vidensfelter afgrænses vha. ontologier. Dvs. gruppen formulerer vidensgrafer som *definerer* et videnskabeligt felt, som kan bruges til at formulere *anvendelsen* af vidensfeltet. Konkret mål for projektet er en drejebog for, hvordan vi med sproget RDF kan formulere vidensgrafer, som semantisk udtrykker de væsentligste begreber introduceret på Humtek Basiskursus 1. Måske finder vi en eksisterende ontologi der er brugbar, eller måske en kombination af flere ontologier. Måske prøver vi at designe en ny ontologi til formålet. Vi vil undersøge måder at formidle vores forståelse af ontologier og hvordan ontologier (begreber om feltet som abstrakt) kan bruges til til at besrkiver Undervejs deler vi vores forståelse af RDF sprogbrug og ontologier med de andre grupper, og ideelt omfatter vores projekt ved afslutningen et sæt guidelines som er brugbare ikke kun for de øvrige to projektgrupper men enhver med interesse i at formulere sig med RDF, og ikke kun for vidensfeltet Humtek Basiskursus 1 men brugbart til ontologisk afgrænsning af vidensfelter generelt. ## Behandling Et andet af vores projekter kigger især på, hvordan data formuleret i RDF kan behandles. Konkret mål for dette projekt er ... FIXME En ontologi udgør i sig selv en vidensgraf, og denne kan repræsenteres på flere måder til hjælp ved anvendelsen af ontologien til at formulere ... FIXME Indblik i de forskellige aspekter af grafhåndtering, og nogle tilhørende [redskaber](_graph_tools.qmd). Formulering af [Wikidata-opslag] som kunne understøtte fremtidige læringsforløb ved 1. semester på RUC HumTek bachelor-studiet. Skitsering af tænkte eksempler på brug af [Scholia] ved en forelæsning eller workshop Annotering af konkrete kilder fra 1. semesters Design og Konstruktion vha. hypothesis, først personligt og så delt med supergruppen. Evt. afprøvning af [Gooseberry] til personlig eller supergruppe-navigation af annotationerne. [Wikidata-opslag]: https://query.wikidata.org/ "Wikidata SPARQL-opslagsservice" [Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" [hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" [Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"