# Skrivning Vedr. formalia -- generelle afsnit som introduktionen, Metode og Konklusion -- se [afsnit om skrivning i bagscenetekster](../background/index.qmd#Skrivning). Vi skal have skrevet... > For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum. > (ifølge [study.ruc.dk](https://study.ruc.dk/class/view/31211)) ## TSA * find mulig teori og metode * skriv tekst om hypothes.is og scholia vha. teori og metode ### evt. raffinering af tekst om læringsteorier "Sider som wikipedia fungerer dog primært til at skabe overblik hos læseren, ikke dybde." -- kan belyses gennem videnskabelig artikel om former for wiki. Måske (læse og) referere til Schraubes tidligere udgivelse, *Against bisected learning*, nok især om begrebet tvedelt læring. Beskrive abstrakte begreber først -- f.eks. verdening før tentakulær før tvedelt -> sammenligne med flow i Stinus' tekst om pædagogik. ### fravalg * chatgpt * automatisering vha. grafer * visuelle grafer som centrum ## STS * find mulig teori og metode * færdiggør redegørelse af Ernsts bog * tydeliggør kobling mellem STS og TSA ### fravalg * Illeris/PPL/RUC * # Øvelse ## at generere visuelle grafer ## at ontologisere korrekt [Functional interoperability and choice in RDA](http://www.gordondunsire.com/pubs/docs/FuncInterRDA.pdf) udgivet i 2019 af Gordon Dunsire beskriver overvejelser omkring hierarki og fleksibilitet. ## opmærkning med hypothes.is * udtrækning af data fra hypothes.is ## worlding med wikidata/scholia ## fodre wikidata med ontologiseret data # Perspektivering * hurtigere og nemmere dannelse af grafer * mister læringsbevægelsen at *praktisere* at bygge grafer * bæredygtighedsaspekt: AI kan - skjult - være for ressourcetungt * væsensforskellig gruppedynamik at diskutere en eksperts grafbud end hinandens grafbud # Planlægning ## struktur * skab sammenhængende overordnet struktur ### idé: fra artikel til artikel Problemformulering: "Ville det give bedre læring, hvis læringsmateriale var lettere at navigere i?" Underspørgsmål: * Styrkes læring af en bedre navigation? * Svar: ja og nej (for operationel læring som er fattig), og måske (for indholdsmæssig læring) * Hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is? * Svar: de knytter indhold og metadata sammen med andet metadata ved at skabe eller ændre mere metadata * Hvordan kan Scholia og Hypothes.is lette navigation i tekster? * Svar: Spørgsmålet er bagvendt, for værktøjerne er [data-drevne](https://atomgraph.com/blog/data-driven-software-architecture-2/) og derfor dikteret af teksterne -- spørgsmålet er derfor hvordan teksterne kan lette Scholias og Hypothes.is' navigation af dem, og svaret er ved semantisk opmærkning og *reel* offentlig adgang * Dette leder oplagt til en lille detour, hvor vi giver konkrete eksempler på semantisk opmærkning: * OCR-scanning af tekster til semantisk id af hvert bogstav * Tilknytning af metadata, enten ifm. OCR-scanning eller hyperlinks i Moodle til DOI og/eller http://worldcat.org/ * Tilknytning af metadata ved publicering af artikler, hvor vi oplagt kan pege på XMP-data i vores egen rapport * Kan øget navigation siges at styrke god læring? * Svar: hvis det er navigation dikteret af teksters eget diktat, og dermed også tekster som robust dikterer sig selv begrebsligt, så ja! Opsummering (og indledning) kan så være noget med, at vi vil undersøge digitaliseringskvaliteter ved læringsmateriale, og inddrage udformningen af vores egen videnskabelige rapport, dels som demonstration af de typer kvaliteter vi savner, dels til at påpege hvor meget der er muligt med relativt lille indsats, og dels som læringsproces (da vejledninger ikke er udbredte). Hvis det fylder for meget i rapporten, kan vi evt. flytte noget ud som bilag -- nok mest oplagt demonstrative guides til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf, metadata-opmærkning med exiftool og PDF-dannelse med Quarto. ### Aspekt: Kontekstafhængig relevans af friktion Vores afsæt, om at læringsmateriale synes ineffektivt serveret for os, kan ses som en svækket *anvendelighed*. Den kritik rummer en antagelse om, at læringsmateriale ideelt set er *nemt* at tilgå (og/eller at identificere, navigere i eller konsumere, afhængigt af kritikkens afgrænsning). Men dette er ikke givet. Tentakulær læring siger ikke noget om, at bøvl med at våddragten klemmer er bremsende eller styrkende for at lære at surfe. Det må være kontekstafhængigt, om en specifik udfordring er del af, en forhindring/bremse for eller ligegyldigt for en bestemt læring. # Præsentation Vi skal (som noget nyt i forhold til sidste semester)... > [...] udarbejde en visuel præsentation af projektet. > Det kan være i form af en poster, et slideshow, en video, en podcast el. lign. > > Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) > og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. > En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres > samtidig med projektrapporten. > Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering > i fysisk eller elektronisk form > og er en betingelse for at begynde prøven. > Produktionen indgår som del af eksamen. > (ifølge [study.ruc.dk](https://study.ruc.dk/class/view/31211)) ...og bliver bedømt på, om vi... > Kan formidle projektets resultater > gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner > (fx poster, slideshow, podcast el. lign.) > (ifølge [study.ruc.dk](https://study.ruc.dk/class/view/31211)) # citation * lint-check bibliography `biber --validate-datamodel --tool ref.bib` `bibtool -o '' ref.bib` * maybe include website title by abusing biblatex field "etype" * avoid discouraged biblatex entry type "misc" * structure appendices according to APA style guide * maybe lint-check ref.bib using biber `biber --validate-datamodel --tool ref.bib` # contribution * maybe add degrees to authors * handle author name as given+(non-)dropping-particle+family in `_templates/title.tex` * integrate CRediT (a.k.a. ANSI/NISO Z39.104-2022) * if any author has role writing, then list only those as authors, list those with role supervision as supervisors, and list neither writing nor supervising authors under thanks; * include only writing authors in Dublin Core creator list. * embed CRediT data in XMP * integrate scikgtex # titlepage * support CTAN package uni-titlepage * include word count on title page # misc metadata * maybe render with ConTeXt engine for richer PDF metadata * support adding DOI to XMP metadata * maybe tweak PDF tagging * validate generated PDF * https://www.pdf-online.com/osa/validate.aspx * https://demo.verapdf.org/ * maybe enable more DocumentMetadata options * maybe document revived XMP ontologies somewhere * handle semantic markdown * include hint as footnote hyperlinking to both figure in appendix and directly to source * resolve referenced source data and include inline as figure in an appendix * include in XMP * explain in the introduction its use as a multimodality, offering an optional enrichment of the report reading experience * implement plugins for annotating stability and migratability * stability: praise or concerns regarding long-term stability * migratability: praise or concerns regarding ability to transition to other platforms # misc styling * extend (or replace?) abbreviations * maybe teach pandoc about syntaxes for e.g. Turtle and SDML * maybe use ragged2e