From f49304988236ea6a6d263be3f0a8c05d065156c8 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sat, 20 Apr 2024 15:36:04 +0200 Subject: add definitions for affinitive and definitive learning --- worlding/_teori_og_metode.qmd | 70 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++-- 1 file changed, 67 insertions(+), 3 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index 132eed9..1626430 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -1,9 +1,12 @@ # Teoretiske overvejelser + +## Teorier om læring + @Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, som indeholder Problemorientret Projektlæring. -FIXME: er der belæg for at Schraube skriver om PPL? + Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. @@ -27,7 +30,7 @@ largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. -FIXME: evt. droppe direkte citat + Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, som betegnes ekspansiv læring. @@ -43,7 +46,68 @@ getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for. -FIXME: evt. droppe direkte citat + + +Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet. +lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om +en overførelse af viden fra læreren til eleven. +Dette kalder Schraube den transmisive læringsmodel. +Denne model resulterer i en form for "tvedelt" læring, +som betragter læringsaktiviteten som et resultat af +undervisning og ikke af læring. +Problemet med den tvedelte læringsmodel er, +at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren. +Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer, +og "hvorfor" de lærer. +Under tvedelt læring er den studerende reduceret til +et operativt og performativt set af opgaver. + +et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen. +denne bevægelse indeholder den lærendes behov +for at udforske så bredt et udvalg af ideer og koncepter som muligt; +at få overblik over alternative strategier +for at undgå at sidde fast på et prædefineret problem. +modsat den affinitive bevægelse findes den definitive. +den definitive bevægelse involverer at finde essensen +i det hav af information som oprindeligt blev udforsket. +det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, +da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. + +Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementere hinanden +og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig +fra det universelle til det konkrete og omvendt. +i denne forståelse af læring står det mere klart, +hvorfor et fast bestemt pensum og +1-dimensionelle retningslinjer for læring +kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringen. +afinitiv læring er direkte knyttet til +den studerendes dagligdag, vaner og levevilkår, +da den forsøger at åbne op for +så bredt et udvalg af sammenhænge som muligt. +Schraube pointerer at læring kan finde sted +hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag. +affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen, +men en flerdimensionel og kompliceret proces, +som neppe kan reguleres instrumentalt. + + +Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret aktivitet, +men som en *trans-kontekstuel* + + +## Teorier om teknologi + +Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom + +Teori om styrker ved transparens i kode og data + +Teori om privatliv og Decentralisering + +## Metoder til afdækning af en teknologis understøttelse af læring + +Kvalitativt ekspertinterview + +## Metoder til evaluering