From eb4157bc98814797c362bbed58087c19a4068795 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 25 May 2024 17:06:29 +0200 Subject: more structure --- worlding/_kilder.qmd | 13 ------------- worlding/_struktur.qmd | 40 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++-- 2 files changed, 38 insertions(+), 15 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd index 9337de1..2eddcdb 100644 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ b/worlding/_kilder.qmd @@ -67,19 +67,6 @@ til organisering af evalueringer henover et projektforløb. @Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data. -## Læring gennem læsning - -@Wylie2018 konkluderer, -at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring -som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. - -## Transparens - -@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed -af ontologisk styrket videnssøgning -med wiki-baserede teknologier, -som argumenteres som væsentlige for Open Science. - ## Konstruktion af ontologisk model Prior art er beskrevet af @Fathalla2023. diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd index 5444ed6..608fc32 100644 --- a/worlding/_struktur.qmd +++ b/worlding/_struktur.qmd @@ -66,6 +66,32 @@ og hvordan den udføres (læringsbevægelser). ## Konstruktiv digitalisering i læring +Digitalisering kan anvendes må mange forskellige måder, +og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. +En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, +som kan give det indtryk[^tendens], +at digitalisering generelt er enten skadeligt for læring +eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, +og ifølge teorien derfor ikke kan bidrage til tentakulær læring. + +[^tendens]: +Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, +mens Schraube selv mener +at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. +Den oplevede tendens kun er relevant +til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, +og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. + +@Conole2013 argumenterer, +at et bredt felt af digitaliseringer + + men relativt unuanceret +mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering +og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, +eller de negative empiriske observationer +i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger +og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. + SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. @@ -83,7 +109,16 @@ om konstruktiv inddragelse af digitalisering Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, -## Teknologisk understøttelse af akademisk læsning +## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning + +@Wylie2018 konkluderer, +at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring +som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. + +@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed +af ontologisk styrket videnssøgning +med wiki-baserede teknologier, +som argumenteres som væsentlige for Open Science. ## Hypothes.is @@ -106,7 +141,8 @@ Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... At de indre mekanismer er opbygget transparent -og med udbredt tilgængelige komponenter, +og med udbredt tilgængelige komponenter +[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], og at deres interaktion med omkringliggende systemer sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, er væsentlige [FIXME]... -- cgit v1.2.3