From e21e0e0e73ee0850abf327f36447358d253f2a85 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 12 May 2024 15:29:28 +0200 Subject: reformat cite key to avoid underscore (unsupported in direct BibLaTeX use) --- worlding/_baggrund.qmd | 2 +- worlding/_digitalisering.qmd | 24 ++++++++++++------------ worlding/_kilder.qmd | 38 +++++++++++++++++++------------------- "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 20 ++++++++++---------- worlding/_scholia.qmd | 4 ++-- worlding/_teori_og_metode.qmd | 6 +++--- 6 files changed, 47 insertions(+), 47 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 37894a5..da860da 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -130,7 +130,7 @@ herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI). Selvom NLP og GenAI kan være kraftfulde værktøjer, ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive" -[@Selvan_2023, vores oversættelse]. +[@Selvan2023, vores oversættelse]. Vi søger i stedet at udforske løsninger, der er baseret på eksisterende teknologier og metoder, som effektivt kan implementeres og bruges af alle. diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd index cdf494d..bd328ac 100644 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_digitalisering.qmd @@ -35,10 +35,10 @@ Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, nok mest kendt fra Wikipedia, og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson_2008]. +[@Phillipson2008]. FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson_2017, @Elfving_2008, @Ebersbach_2006 m.fl. +blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. ## Scholia som teknologi @@ -84,7 +84,7 @@ Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. ### Formulere ontologi for tentakulær læring Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. +udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring @@ -107,7 +107,7 @@ For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen vil vi identificere de relationer, hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. -@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: +@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: * Distribution af læringsmateriale * Tidsstyring af læringssessions @@ -115,11 +115,11 @@ hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. * FIXME: flere? * FIXME: link til hver -@Schraube_2024 konkluderer, +@Schraube2024 konkluderer, at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, ikke indholdsmæssige aspekter af læring. -FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber +FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber fra et så udpræget *operativt* perspektiv, og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. @@ -183,8 +183,8 @@ IT-redskaber kan understøtte... * fokusering * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", - introduceret af @Mikkelsen_2000 - og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". + introduceret af @Mikkelsen2000 + og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". * tryghed * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME @@ -215,7 +215,7 @@ ved at fremhæve forskellige dimensioner. Fordele ved grafvisualisering generelt: -@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, +@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, i og med at læring er en handling. Kritikken af digitale værktøjer går på, at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". @@ -236,7 +236,7 @@ og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. ## Semantisk annotation af værker -Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, +Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: @@ -247,7 +247,7 @@ som igen henviser til Schraubes tekst. FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen_2015]. +[@Heilesen2015]. (kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed efter nye *vinkler* i en worlding dialog - @@ -267,7 +267,7 @@ FIXME: Kortlægning af PPL *styring* - f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") og sanktionsmuligheder (at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen_2015]. +[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. ## Visualisering af IT anvendt i PPL diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd index 5820ac7..6e38b4b 100644 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ b/worlding/_kilder.qmd @@ -2,10 +2,10 @@ diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" index 647a544..385b9f5 100644 --- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" +++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" @@ -46,7 +46,7 @@ og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and largely removed from the subject matter itself" -[@Schraube_2024, s. 35]. +[@Schraube2024, s. 35]. Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og eksternt determineret handlingsproces. @@ -63,7 +63,7 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from getting involved in the content of the learning problems" -[@Schraube_2024, s. 36]. +[@Schraube2024, s. 36]. Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, fremfor dem, der læres for. @@ -81,7 +81,7 @@ Den studerende får derfor ikke indflydelse på *hvad* de lærer, og *hvorfor* de lærer. Under tvedelt læring er den studerendes læringsproces reduceret til et operativt og performativt set af opgaver -[@Schraube_2024]. +[@Schraube2024]. *Hvad* og *hvorfor* er kun to af de fire elementer af læring, som Ernst fremlægger i sin bog. @@ -99,7 +99,7 @@ når selvstyringen kun implementeres på indholdselementet i læringsprocessen. Ernst fremsætter desuden påstanden om, at digitaliseringens fordele for læring primært ligger i det operative element i læringsprocessen -[@Schraube_2024]. +[@Schraube2024]. Et kritisk element i læring er dets affinitive og definitive bevægelser. Førstnævnte er den lærendes bevægelse mod @@ -109,7 +109,7 @@ for at undgå at sidde fast i et prædefineret problem. Modsat affinitive bevægelser findes definitive. Definitive bevægelser involverer at finde essensen i de udforskede informationer -[@Schraube_2024]. +[@Schraube2024]. Det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. @@ -131,14 +131,14 @@ i den enkelte persons dagligdag. Affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen, men en flerdimensionel og kompliceret proces, som næppe kan reguleres instrumentalt -[@Schraube_2024]. +[@Schraube2024]. Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret, men som en *trans-kontekstuel* aktivitet; "[o]ften the best ideas come to mind on vacation at the beach or while strolling through the city" -[@Schraube_2024, s. 38], +[@Schraube2024, s. 38], eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind, men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i, @@ -191,7 +191,7 @@ of action and quality of life can only be overcome by world-disclosing learning, then the step has been taken to make the effort and embark the path of learning" -[@Schraube_2024, s. 114]. +[@Schraube2024, s. 114]. Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen. @@ -234,7 +234,7 @@ Derudover er der et krav om umiddelbarhed, altså netop en så *direkte* som muligt forbindelse mellem de lærende, da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid og intentionen om at være åben for nye perspektiver -[@Schraube_2024, s. 138]. +[@Schraube2024, s. 138]. Man bør føle, at den anden person er til stede, og heri ligger det største problem for digitalisering i læring. @@ -245,7 +245,7 @@ som kommer af at kommunikere online. Subjekterne er både til stede for hinanden, og langvejs bort. Ambiguiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube kravet til konkrethed og tillid, som indholdsmæssig læring kræver -[@Schraube_2024, s. 138]. +[@Schraube2024, s. 138]. Ethvert værktøj, som kun fungerer for at muliggøre kommunikation uden at gøre den mere gnidningsfri, kan altså kun immitere en optimal læringssituation. diff --git a/worlding/_scholia.qmd b/worlding/_scholia.qmd index a606d77..1cec071 100644 --- a/worlding/_scholia.qmd +++ b/worlding/_scholia.qmd @@ -2,7 +2,7 @@ Scholia er et forskningsprofileringssystem i stil med bl.a. Google Scholar, VIVO og Elseviers Scopus og SciVal -[@Rasberry_2019]. +[@Rasberry2019]. En søgerutine giver adgang til opslag på aktører, begreber og værker i en database over bibliografiske informationer @@ -103,7 +103,7 @@ Aktører med interesse i automatisering af bibliografiske data Aktører med interesse i *humant* rationaliseret information som træningsinput til generativ kunstig intelligens, eksempelvis IBM, -hvis kunstige intelligens Watson ifølge @Ferrucci_2010 vandt i Jeopardy +hvis kunstige intelligens Watson ifølge @Ferrucci2010 vandt i Jeopardy takket være *vidensgrafer* over leksikon-indlæg, dannet ud fra ontologier udledt af kollektive wikier, bl.a. Wikipedia. diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index 91a2322..5721890 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -34,9 +34,9 @@ danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, vi opnår gennem projektforløbet. Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier -med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen_2018], +med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], som model for begreber og teorier, -men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen_2019]. +men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner @@ -63,7 +63,7 @@ og derefter manuelt efterbehandlet. Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation som det dækkes af formater med større detaljerigdom, -eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK_1992. +eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. -- cgit v1.2.3