From e1336c41cb6b14a614f2c189da2cc03259a45b18 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Jonas Smedegaard <dr@jones.dk>
Date: Thu, 30 May 2024 21:39:35 +0200
Subject: tighten outline

---
 worlding/_outline.qmd | 67 +++++++++++++++++++++++++++------------------------
 1 file changed, 35 insertions(+), 32 deletions(-)

(limited to 'worlding')

diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd
index 560e6f1..968bb10 100644
--- a/worlding/_outline.qmd
+++ b/worlding/_outline.qmd
@@ -2,15 +2,15 @@
 
 ### Introduktion
 
-Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster,
+Vi bruger digitaliseringer, når vi læser akademiske tekster,
 men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring:
 Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende,
-som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning,
+som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning
 om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.
 
 Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning,
-er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data
-som del integreret del af videnskabeligt arbejde.
+er drevet af et ideal om at anvende og producere 5-stjernet data
+som en integreret del af det videnskabelige arbejde.
 
 Problemformulering:
 
@@ -28,15 +28,17 @@ Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst,
 og evaluerer herefter,
 om vi har lært noget om det materiale vi læste om.
 
-Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring.
-Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager,
-kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase,
-skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
-og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.
+Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst om læring.
+Læseteknikken omfatter:
+
+1. kollaborativ annotering af tekstnære passager
+2. kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase
+3. skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge
+4. automatisk visualisering af den konstruerede ontologi
 
 Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi
-med teorien,
-gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
+med teorien.
+Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien
 om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
 
 ### Teori
@@ -46,7 +48,7 @@ tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring,
 og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten.
 Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.
 
-Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning
+Konstruktion på basis af digitaliseringer fra 5-stjernet læsning
 udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning,
 i en iterativ designproces
 som beskrevet blandt andet i @Stanford2013,
@@ -73,9 +75,9 @@ FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition
 5-stjernet data er et koncept,
 som knytter flere teknologier og ideologier sammen.
 Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web,
-dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling,
+dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling
 og dels den videreudviklede vision
-om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling
+om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling,
 som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*.
 
 FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!
@@ -94,10 +96,10 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024.
 
 #### Hypothes.is
 
-Det konkluderes, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
-inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre,
-på en måde som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
-som operative i Schraubes tekst.
+Vi konkluderer, at hypothes.is gennem sin funktionalitet
+inviterer til indholdsmæssig dialog med verden og med andre
+på en måde, som adskiller sig fra beskrivelsen af digitale værktøjer
+som eksklusivt operationelle i Schraubes tekst.
 
 #### Scholia
 
@@ -107,45 +109,46 @@ Semantiske noter i Markdown
 
 #### Samlet system
 
-Opsummeringer:
+Opsummering:
 
-Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
+Vores ideal om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus
 og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension --
 både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser.
-Vores proces knytter sig *ikke* til de digitaliseringsbegrænsninger,
+Vores proces knytter sig **ikke** til de digitaliseringsbegrænsninger,
 som omtales i @Schraube2024.
 
 Delkonklusion:
 Vores proces kan rimeligvis siges
 at have potentiale for dybere læring,
-altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.
+altså tentakulær læring med brug af begreber indenfor læringsteorien.
 
 ### Konstruktion af ontologi
 
 Som evaluering af,
-om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening,
+om de digitaliserede data, affødt af 5-stjernet læsning, giver mening,
 har vi prøvet at sammensætte de komponenter,
 vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne,
-som en ontologi om læring.
+i form af en ontologi om læring.
 
-Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten,
-og derfor om vi har lært noget.
-Eller mere præcist om det der ressonerer for os
+Evalueringen kan ikke validere,
+om vi har læst teksten, som det var hensigten,
+og derfor, om vi har lært noget.
+Eller mere præcist, om det, der ressonerer for os,
 er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter.
 Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft,
-er der *mulighed* for at hvad vi synes giver "mening"
-også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.
+er der mulighed for, at hvad vi synes giver mening
+også er den etablerede akademiske mening.
 
 #### Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi
 
-#### Evaluering af 5-stjernede data
+#### Evaluering af 5-stjernet data
 
 Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].
 
 Delkonklusion:
 Vores designprodukt kan rimeligvis siges
-at have potentiale for stilladsering af dybere læring,
-og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
+at have potentiale for en stilladsering af dybere læring
+og dermed indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.
 
 ### Konklusion
 
-- 
cgit v1.2.3