From b666d1467a925fd06f5c6fed313d771359542cb4 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 29 May 2024 07:21:58 +0200 Subject: stop include plans; include outline; rename outline source file --- worlding/_outline.qmd | 124 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ worlding/disposition.qmd | 124 ----------------------------------------------- worlding/index.qmd | 3 +- 3 files changed, 125 insertions(+), 126 deletions(-) create mode 100644 worlding/_outline.qmd delete mode 100644 worlding/disposition.qmd (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd new file mode 100644 index 0000000..9b11a24 --- /dev/null +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -0,0 +1,124 @@ +# Semantisk web og hypothes.is og Scholia + +Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, +som involverer en række digitaliseringsværktøjer. +Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, +som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, +og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger +og tage håndskrevne noter, +men vi genkender ikke disse som styrkende for os. +Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger +med skyer af kompleksiteter, +og føler os bremset i at leve os ind i stoffet +gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, +hvor vi er afhængige af, +at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på +matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. +Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, +som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, +undersøge den fra skæve vinkler +og sammenligne og diskutere vores tanker om den. +Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- +en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, +eller måske direkte skadelig for vores læring, +eller om det er muligt, +at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning +kan understøtte vores læring. + +Vi har en vag forståelse af læring, +som noget der kan være overfladisk eller dybt. +Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, +hvad læring er, +og samtidigt undersøge den teknik, +vi anvender til at komme igennem teksten. +Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, +hvorvidt vores læseteknik virker +[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], +men sigter efter at identificere, +om der er træk ved vores læseteknik, +som teoretisk kan sandsynliggøres +at udgøre understøttelse for dybere læring. + +De metoder vi anvender i vores læseteknik +involverer en række digitaliseringsteknologier, +og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk +for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, +og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser +om valget af de involverede teknologier. + +## Problemformulering + +# Teori + +## Tentakulær læring +-- +Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, +bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling +[@Schraube2024, @Larsen2024]. + +Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 +placerer indhold og materiale på samme dimension, +opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner +[@Schraube2024]. + +## 5-stjernet data + +5-stjernet data er et koncept, +som knytter flere teknologier og ideologier sammen. +Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, +dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, +og dels den videreudviklede vision +om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling +som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. + +# Analyse + +Ved vores analyse af teknologierne +anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne +til kollaborativ læsning af @Schraube2024. + +## Hypothes.is + +## Scholia + +## Semantiske noter i Markdown + +## 5-stjernet data + +# Semantiske tentakler + +# Konklusion + +# Perspektivering + +Empirisk undersøgelse af, +om det vi teoretisk påpeger som potentiale, +er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- +ekempelvis ved A-B tests. +Det er her vigtigt at udforme tests, +så der skelnes mellem den læring der undersøges, +og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. +Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, +da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik +men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. + +Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, +så vil det være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +med denne nye viden. +Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale +for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. +Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data +til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. + +[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: +generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, +eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst +og dermed blot som underholdning.] + +[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- +og så pointere at pointen ikke er generativ AI +men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", +og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt +hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt +at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd deleted file mode 100644 index 9b11a24..0000000 --- a/worlding/disposition.qmd +++ /dev/null @@ -1,124 +0,0 @@ -# Semantisk web og hypothes.is og Scholia - -Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, -som involverer en række digitaliseringsværktøjer. -Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, -som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, -og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger -og tage håndskrevne noter, -men vi genkender ikke disse som styrkende for os. -Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger -med skyer af kompleksiteter, -og føler os bremset i at leve os ind i stoffet -gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, -hvor vi er afhængige af, -at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på -matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. -Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, -som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, -undersøge den fra skæve vinkler -og sammenligne og diskutere vores tanker om den. -Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- -en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, -eller måske direkte skadelig for vores læring, -eller om det er muligt, -at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning -kan understøtte vores læring. - -Vi har en vag forståelse af læring, -som noget der kan være overfladisk eller dybt. -Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, -hvad læring er, -og samtidigt undersøge den teknik, -vi anvender til at komme igennem teksten. -Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, -hvorvidt vores læseteknik virker -[@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], -men sigter efter at identificere, -om der er træk ved vores læseteknik, -som teoretisk kan sandsynliggøres -at udgøre understøttelse for dybere læring. - -De metoder vi anvender i vores læseteknik -involverer en række digitaliseringsteknologier, -og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk -for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring, -og derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser -om valget af de involverede teknologier. - -## Problemformulering - -# Teori - -## Tentakulær læring --- -Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, -bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling -[@Schraube2024, @Larsen2024]. - -Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 -placerer indhold og materiale på samme dimension, -opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner -[@Schraube2024]. - -## 5-stjernet data - -5-stjernet data er et koncept, -som knytter flere teknologier og ideologier sammen. -Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, -dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, -og dels den videreudviklede vision -om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling -som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. - -# Analyse - -Ved vores analyse af teknologierne -anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne -til kollaborativ læsning af @Schraube2024. - -## Hypothes.is - -## Scholia - -## Semantiske noter i Markdown - -## 5-stjernet data - -# Semantiske tentakler - -# Konklusion - -# Perspektivering - -Empirisk undersøgelse af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. - -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes -med denne nye viden. -Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale -for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. -Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data -til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. - -[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: -generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, -eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst -og dermed blot som underholdning.] - -[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- -og så pointere at pointen ikke er generativ AI -men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", -og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt -hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt -at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index bed79a9..7e3aac9 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -112,8 +112,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). # Bilag A {.appendix} - -{{< include _planer.qmd >}} +{{< include _outline.qmd >}}