From a8962d69f76efafcb048018605648296121cc49f Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 29 May 2024 10:51:16 +0200 Subject: refine outline on design part, dropping related loose notes --- worlding/_digitalisering.qmd | 24 ------------------------ worlding/_outline.qmd | 29 ++++++++++++++++++++++++++--- 2 files changed, 26 insertions(+), 27 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd index 84acaf5..4d44649 100644 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ b/worlding/_digitalisering.qmd @@ -51,30 +51,6 @@ Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, drevet af en ideologi om at data er definerende, og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). -## Analyse af Scholia - -Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, -funktionelt dikteret -af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] -anskuet som informationsteknologisk system, -hvor opgaven snævert vil belyse to dele: -Dels *konstruktionen* af ontologier, -og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. -Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller -mellem på den digitale side -den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], -og på den pædagogiske side -konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. - -OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, -som altid ligger på nettet, -og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, -som ligger online. -OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, -som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. -OWL bruges til at formulere ontologier, -og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. - ## Opstille model for læring ### Identificere begreber indenfor tentakulær læring diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index f61042d..9638660 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -27,6 +27,9 @@ som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. ## Analyse +Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges +som teknologiske artefakter. + Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. @@ -35,11 +38,31 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024. ### Scholia -### Semantiske noter i Markdown +### Markdown -### 5-stjernet data +Semantiske noter i Markdown + +## Konstruktion af 5-stjernet viden + +### Semantiske tentakler + +Opsummeringer: + +Vores proces i at stræbe mod 5-stjernet viden +har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- +både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. +Vores proces har *ikke* sammenfald +med de i læringsteoriens fremstilling fremhævede problemer med digitalisering. + +Delkonklusion: +Vores proces kan rimeligvis siges +at have potentiale for dybere læring, +altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien. -## Semantiske tentakler +Delkonklusion: +Vores designprodukt kan rimeligvis siges +at have potentiale for stilladsering af dybere læring, +og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring. ## Konklusion -- cgit v1.2.3