From 9afb5e025455e190c0feaf911e31a56abfe381ab Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 29 May 2024 07:36:39 +0200 Subject: move conclusions from outline and structure notes to report chapter --- worlding/_outline.qmd | 32 -------------------------------- worlding/_perspectives.qmd | 39 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ worlding/_struktur.qmd | 11 ----------- 3 files changed, 39 insertions(+), 43 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 5673648..9546770 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -90,35 +90,3 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024. ## Konklusion ## Perspektivering - -Empirisk undersøgelse af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. - -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes -med denne nye viden. -Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale -for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. -Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data -til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. - -[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: -generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, -eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst -og dermed blot som underholdning.] - -[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- -og så pointere at pointen ikke er generativ AI -men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", -og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt -hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt -at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 955a18b..afc878f 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -9,6 +9,38 @@ om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmaterial er gjort som en bevidst konstrueret øvelse med et læringsmæssigt formål. +Empirisk undersøgelse af, +om det vi teoretisk påpeger som potentiale, +er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- +ekempelvis ved A-B tests. +Det er her vigtigt at udforme tests, +så der skelnes mellem den læring der undersøges, +og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. +Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, +da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik +men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. + +Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, +så vil det være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +med denne nye viden. +Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale +for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. +Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data +til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. + +[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: +generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, +eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst +og dermed blot som underholdning.] + +[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- +og så pointere at pointen ikke er generativ AI +men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", +og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt +hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt +at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] + ## Heterogene grupper af lærende Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring @@ -19,6 +51,13 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, særligt anvendt i større heterogene grupper: FIXME +## Læringsfacilitering + +Det kunne være oplagt at undersøge +relevansen af *proaktiv stilladsering*, +introduceret i @Graf2021kap1, +anvendt også ved akademisk læring. +