From 6883fc2fcf573df456ca17562a494caa8894f92e Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Mon, 13 May 2024 15:26:42 +0200 Subject: refine and extend references, and notes on their use --- worlding/_kilder.qmd | 36 +++++++++++++++++++++++++++++------- worlding/index.qmd | 2 -- 2 files changed, 29 insertions(+), 9 deletions(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd index 6e38b4b..a69ddad 100644 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ b/worlding/_kilder.qmd @@ -1,11 +1,8 @@ -# Kildeovervejelser +# FIXME Kildeovervejelser + ## Mulige kilder @Pontis2015 diskuterer eksisterende designmodeller @@ -37,6 +36,11 @@ undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. +Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS +drevet af OWL-model for e-læring. + @Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. @Jorgensen2018 introducerer TRIN-modellen @@ -56,11 +60,29 @@ men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer @Liu2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem. @Couch2015 om prior art -vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet. +vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. @Venable2016 introducerer FEDS-metoden til organisering af evalueringer henover et projektforløb. @Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data. ---> +## Transparens + +@Julia_2023 undersøger funktionel anvendelighed +af ontologisk styrket videnssøgning +med wiki-baserede teknologier, +som argumenteres som væsentlige for Open Science. + +## Konstruktion af ontologisk model + +Prior art er beskrevet af @Fathalla2023. + +@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer +ved at klassificere subjektive non-binære ting. + +## Visuel præsentation af ontologisk model + +@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, +og anbefalinger om formål med, +forskellige visuelle træk. diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index 29313e5..7653058 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -89,9 +89,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). - [ ] ... - # Referenceliste {.appendix} -- cgit v1.2.3