From 6595ac4354367c2d6af896dd5761cbe67469ffc6 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 14 May 2024 14:23:22 +0200 Subject: Rename chapters Teoretiske overvejelser, Læring om læring -> Metode, Teori MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 2 - worlding/_metode.qmd | 102 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ worlding/_teori_og_metode.qmd | 102 ------------------------------------------ worlding/index.qmd | 4 +- 4 files changed, 105 insertions(+), 105 deletions(-) create mode 100644 worlding/_metode.qmd delete mode 100644 worlding/_teori_og_metode.qmd (limited to 'worlding') diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" index 250c4f5..f974e3d 100644 --- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" +++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" @@ -1,5 +1,3 @@ -# Læring om læring - ## Teorier om læring Måden vi opsøger og behandler viden diff --git a/worlding/_metode.qmd b/worlding/_metode.qmd new file mode 100644 index 0000000..38d4041 --- /dev/null +++ b/worlding/_metode.qmd @@ -0,0 +1,102 @@ +# Metode + +## Teorier om læring + +Den primære kilde, som analyseres, +er en (vistnok) spritny teori for læring, +betegnet tentakulær læring. + +Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is, +og dels udsættes den for en kritisk analyse, +idet den er udgangspunkt for vidensgrafen, +som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen. + +Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien +Problemorienteret Projektlæring (PPL), +som perspektivering af vores udviklede model for læring. + +## Teorier om teknologi + +Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. + +Teori om kvalitetsforskelle +mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced +(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). + +Teori om styrker ved transparens i kode og data + +Teori om privatliv og Decentralisering + +Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier +om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab +danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, +vi opnår gennem projektforløbet. + +Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier +med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], +som model for begreber og teorier, +men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. + +Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde +da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner +til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende. + +## Metoder til afdækning af en teknologis understøttelse af læring + +Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview +med Ernst Schraube, +forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise", +som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport. + +## Metoder til kvalitativt interview + +Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. +Lyden optages digitalt, +to gange for øget robusthed, +med hhv. en telefon og en computer. + +Optagelserne er transskriberet først automatisk +ved den online tjeneste , +og derefter manuelt efterbehandlet. + +Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, +da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation +som det dækkes af formater med større detaljerigdom, +eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. +Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. +Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. + +## Metoder til evaluering + +Hvis tiden er til det, +vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt +overfor både læringsfacilitatorer og studerende +udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, +for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov +i forhold til navigation gennem tekstmateriale. +Dette vil give os mulighed for at evaluere +brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger +i en reel læringskontekst. + +Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS). + +## Semesterbinding + +Projektet undersøger en teori for læring, +og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. + +Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen +for den studerende. +Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). +Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion +til at konstruere en model, +der eksplicit kan beskrive, +hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. + +For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, +der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. +I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori +og en teknologi i relation til mennesker, +læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd deleted file mode 100644 index 5721890..0000000 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ /dev/null @@ -1,102 +0,0 @@ -# Teoretiske overvejelser - -## Teorier om læring - -Den primære kilde, som analyseres, -er en (vistnok) spritny teori for læring, -betegnet tentakulær læring. - -Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is, -og dels udsættes den for en kritisk analyse, -idet den er udgangspunkt for vidensgrafen, -som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen. - -Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien -Problemorienteret Projektlæring (PPL), -som perspektivering af vores udviklede model for læring. - -## Teorier om teknologi - -Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. - -Teori om kvalitetsforskelle -mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced -(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). - -Teori om styrker ved transparens i kode og data - -Teori om privatliv og Decentralisering - -Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier -om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab -danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, -vi opnår gennem projektforløbet. - -Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier -med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], -som model for begreber og teorier, -men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. - -Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde -da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner -til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende. - -## Metoder til afdækning af en teknologis understøttelse af læring - -Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview -med Ernst Schraube, -forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise", -som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport. - -## Metoder til kvalitativt interview - -Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. -Lyden optages digitalt, -to gange for øget robusthed, -med hhv. en telefon og en computer. - -Optagelserne er transskriberet først automatisk -ved den online tjeneste , -og derefter manuelt efterbehandlet. - -Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, -da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation -som det dækkes af formater med større detaljerigdom, -eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. -Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. -Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. - -## Metoder til evaluering - -Hvis tiden er til det, -vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt -overfor både læringsfacilitatorer og studerende -udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. -Dette vil give os mulighed for at evaluere -brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger -i en reel læringskontekst. - -Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS). - -## Semesterbinding - -Projektet undersøger en teori for læring, -og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. - -Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen -for den studerende. -Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). -Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion -til at konstruere en model, -der eksplicit kan beskrive, -hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. - -For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, -der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. -I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori -og en teknologi i relation til mennesker, -læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index 489620b..700f869 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -44,7 +44,7 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). - [ ] ... -{{< include _teori_og_metode.qmd >}} +{{< include _metode.qmd >}} {{< pagebreak >}} ## FIXME: Evaluering - [ ] Har vi nok teoretisk fundering? @@ -52,6 +52,8 @@ skelner mellem læring (indsigt) og indlæring (træning). - [ ] Er kvalitative ekspertinterviews tilstrækkelige til at understøtte vores analyse og konklusioner? - [ ] ... +# Teori + {{< include _læring.qmd >}} {{< pagebreak >}} ## FIXME: Evaluering -- cgit v1.2.3