From 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Jonas Smedegaard <dr@jones.dk>
Date: Thu, 30 May 2024 20:39:55 +0200
Subject: put aside draft and unused files

---
 worlding/_FIXME_digitalisering.qmd | 352 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 worlding/_FIXME_interviews.qmd     |   7 +
 worlding/_FIXME_kilder.qmd         |  77 ++++++++
 worlding/_FIXME_struktur.qmd       | 116 ++++++++++++
 worlding/_digitalisering.qmd       | 352 -------------------------------------
 worlding/_interviews.qmd           |   7 -
 worlding/_kilder.qmd               |  77 --------
 worlding/_struktur.qmd             | 116 ------------
 worlding/index.qmd                 |   4 -
 9 files changed, 552 insertions(+), 556 deletions(-)
 create mode 100644 worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
 create mode 100644 worlding/_FIXME_interviews.qmd
 create mode 100644 worlding/_FIXME_kilder.qmd
 create mode 100644 worlding/_FIXME_struktur.qmd
 delete mode 100644 worlding/_digitalisering.qmd
 delete mode 100644 worlding/_interviews.qmd
 delete mode 100644 worlding/_kilder.qmd
 delete mode 100644 worlding/_struktur.qmd

(limited to 'worlding')

diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
new file mode 100644
index 0000000..035a7a9
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
@@ -0,0 +1,352 @@
+---
+breaks: false
+
+---
+
+# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser
+
+## Teori om Wiki
+
+En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet,
+hyperlink-organiseret videnscentreret database.
+Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål,
+bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden,
+nok mest kendt fra Wikipedia,
+og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk
+[@Phillipson2008].
+
+FIXME: Knyt referencer til ovenstående,
+blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
+
+## Scholia som teknologi
+
+Vi undersøger Scholia som teknologi.
+Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
+Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
+hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
+
+Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
+drevet af en ideologi om at data er definerende,
+og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
+
+## Opstille model for læring
+
+### Identificere begreber indenfor tentakulær læring
+
+Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
+
+### Formulere ontologi for tentakulær læring
+
+Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
+udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.
+
+owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
+
+### Introducere model for tentakulær læring
+
+Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
+med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
+og optimale "ideelle" aspekter foroven.
+
+FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
+Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
+
+## Placere digitalisering i vores model for læring
+
+Vi har indtil nu kigget på læring generelt
+
+### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering
+
+For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
+vil vi identificere de relationer,
+hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
+
+@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
+
+* Distribution af læringsmateriale
+* Tidsstyring af læringssessions
+* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
+* FIXME: flere?
+* FIXME: link til hver
+
+@Schraube2024 konkluderer,
+at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
+ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
+
+FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber
+fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
+og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
+
+### FIXME løse noter om Ernsts bog
+
+1. Ernsts bog
+Er læring indholdsmæssig,
+hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
+Grafer er præcise pointers.
+Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
+(som inkluderer læring).
+Et problem:
+forfattere staves/refereres forkert,
+fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
+Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
+I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
+I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
+hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
+Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
+Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
+Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
+Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
+Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
+Afhængig af hvilken effekt man går efter,
+er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
+Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
+fordi *sådan er tingene*,
+men glemmer at tale om muligheden for,
+at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
+vha. digitale semantiske værktøjer.
+**At kunne være præcis i sit sprog
+er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
+Leg er en central del af læringsprocessen,
+og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
+(ifølge Ernst).
+Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
+for at understøtte leg
+**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
+
+### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det,
+og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
+
+### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+
+Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
+i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
+som præsenteret i Ernsts bog.
+
+Vi forventer at kunne argumentere for,
+at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
+*muliggør* indholdsmæssig læring,
+men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
+og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
+at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
+
+IT-redskaber kan understøtte...
+
+* fokusering
+  * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
+  * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
+    introduceret af @Mikkelsen2000
+    og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
+* tryghed
+  * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
+  * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
+* kreativitet
+  * wikis er pr. definition ufuldstændige,
+    og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
+  * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
+    som understøtter hacking-mentalitet
+    (dvs. redefinering af formål med redskabet)
+    og dermed verdening
+* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
+  * FIXME: find gode eksempler
+
+Eksakte fakta:
+
+At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
+styrker cementering af hvad eksakt viden --
+dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
+
+Leg med ambiguitet:
+
+At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
+og visualisering af to ad gangen,
+fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
+inviterer til at udforske disse dimensioner,
+og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
+ved at fremhæve forskellige dimensioner.
+
+Fordele ved grafvisualisering generelt:
+
+@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
+i og med at læring er en handling.
+Kritikken af digitale værktøjer går på,
+at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
+Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
+at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
+Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
+får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
+af finjustering af grafen,
+indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
+Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
+gennem visse digitale værktøjer.
+
+### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering,
+og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
+
+## Semantisk annotation af værker
+
+Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015,
+ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
+
+Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
+Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
+som igen henviser til Schraubes tekst.
+
+## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
+overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
+[@Heilesen2015].
+
+(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
+efter nye *vinkler* i en worlding dialog --
+du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet)
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
+f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
+og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
+f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
+(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
+men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
+eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
+f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
+og sanktionsmuligheder
+(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
+[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
+
+## Visualisering af IT anvendt i PPL
+
+Udfra semantiske annotationer og kortlægninger,
+danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.
+
+### Evaluering af vores model anvendt på PPL
+
+Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri
+hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
+og får hendes feedback på
+hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
+
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
+[FIXME:
+Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
+fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
+
+## Prior art
+
+Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
+<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
+
+## Semantisk vidensraffinering
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+## Opsætning af lokal vidensbase
+
+Opsætning af [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Udvidelse af Oxigraph quad-store
+til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
+og indlejring af opslagseksempler
+udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
+
+Opsætning af lokal klon af [Scholia],
+hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
+og udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at inkludere scrapede data.
+
+## Semantisk raffinering af lokal viden
+
+Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
+hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
+automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
+og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
+til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
+
+Udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
+inspireret af Gooseberry.
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
+F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
+Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
+og kun sekundært at *visualisere* dem
+(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
+
+Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
+til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
+undersøgelse af relevante
+[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design),
+og formulering af tillægsontologier efter behov.
+
+F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
+
+```shell
+# show source
+sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
+
+# visualize
+sdml draw \
+ --diagram entity-relationship \
+ -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \
+ -f svg \
+ -o properties.svg
+inkview properties.svg
+
+# translate to RDF
+sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
+```
+
+Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
+med brug af eksisterende semantiske redskaber
+som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
+
+Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
+som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
+(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
+
+[supergruppen]: ../graph/index.qmd
+  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
+
+[SDML]: https://sdml.io/
+  "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
+
+[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
+  "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
+
+[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
+  "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
+
+[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
+  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
+
+[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF
+
+-->
diff --git a/worlding/_FIXME_interviews.qmd b/worlding/_FIXME_interviews.qmd
new file mode 100644
index 0000000..8d064f8
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_interviews.qmd
@@ -0,0 +1,7 @@
+Ernst interview
+
+Er det rigtigt forstået at...?
+1. "Reasons for learning" lig med "type of learning"? (ekspansiv, defensiv)
+2.
+
+Grammatiske brølere
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
new file mode 100644
index 0000000..170c3aa
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
@@ -0,0 +1,77 @@
+# FIXME Kildeovervejelser
+
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
+@Heath2011, @DuCharme2013.
+
+<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
+om definition af begrebet "vidensgraf".
+Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
+"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
+for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
+
+-->
+
+## Mulige kilder
+
+@Andersen2015 og @Heilesen2016
+undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
+
+Omkring PPL specifikt
+relateret til digitale redskaber mere løst,
+undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+
+Om semantiske digitale redskaber specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
+
+Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS
+drevet af OWL-model for e-læring.
+
+@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
+
+@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
+
+@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
+
+@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
+
+@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
+relevante ved et fremtidsscenarie
+hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
+men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
+
+@Liu2022 om prior art for Scholia
+som system til videnskabsmetrik (Scientometrics)
+i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem.
+
+@Couch2015 om prior art
+vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
+
+@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
+til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
+
+## Konstruktion af ontologisk model
+
+Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
+
+@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
+ved at klassificere subjektive non-binære ting.
+
+@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.
+
+## Visuel præsentation af ontologisk model
+
+@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
+og anbefalinger om formål med,
+forskellige visuelle træk.
+
+@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
+i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
+bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
+
+@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
new file mode 100644
index 0000000..5372623
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
@@ -0,0 +1,116 @@
+## Indsnævring
+
+Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
+og mere det principielle
+i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
+
+# Metode
+
+Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
+anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
+Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
+inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
+dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
+[@Hamilton2016],
+og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
+[@Graf2021kap1].
+
+# Teori
+
+## Læring
+
+## Konstruktiv digitalisering i læring
+
+Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
+og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
+En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
+som kan give det indtryk[^tendens],
+at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
+eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
+ikke indholdsrelaterede.
+
+[^tendens]:
+Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
+mens Schraube selv mener
+at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
+Den oplevede tendens kun er relevant
+til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
+og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
+
+@Conole2013 argumenterer,
+at et bredt felt af digitaliseringer
+
+ men relativt unuanceret
+mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
+og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
+eller de negative empiriske observationer
+i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
+og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
+
+SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
+analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
+
+Stilladsering er en pædagogisk metode
+til at løbe en læringsproces igang,
+ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
+som kan pilles ned igen,
+efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
+til at arbejde selvstændigt.
+Udover som analytisk redskab,
+kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
+om konstruktiv inddragelse af digitalisering
+[@Arantes2022].
+
+Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
+som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
+
+## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
+
+@Wylie2018 konkluderer,
+at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
+som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
+
+@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
+af ontologisk styrket videnssøgning
+med wiki-baserede teknologier,
+som argumenteres som væsentlige for Open Science.
+
+## Hypothes.is
+
+Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
+
+Hypothes.is er et annotationsredskab,
+i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
+Sammenlignet med analoge alternativer,
+er det [FIXME] i SAMR.
+
+Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
+idet [FIXME] ...,
+men det afhænger af anvendelsen,
+da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
+hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
+overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
+
+Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
+
+Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
+
+At de indre mekanismer er opbygget transparent
+og med udbredt tilgængelige komponenter
+[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
+og at deres interaktion med omkringliggende systemer
+sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
+er væsentlige [FIXME]...
+
+## Scholia
+
+# Model for læring
+
+## Evaluering
+
+Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
+om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
+og en diskussion mere bredt om,
+hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
+vurderes meningsfulde of relevante
+for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.
diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd
deleted file mode 100644
index 035a7a9..0000000
--- a/worlding/_digitalisering.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,352 +0,0 @@
----
-breaks: false
-
----
-
-# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser
-
-## Teori om Wiki
-
-En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet,
-hyperlink-organiseret videnscentreret database.
-Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål,
-bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden,
-nok mest kendt fra Wikipedia,
-og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk
-[@Phillipson2008].
-
-FIXME: Knyt referencer til ovenstående,
-blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
-
-## Scholia som teknologi
-
-Vi undersøger Scholia som teknologi.
-Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
-Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
-hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
-
-Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
-drevet af en ideologi om at data er definerende,
-og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
-
-## Opstille model for læring
-
-### Identificere begreber indenfor tentakulær læring
-
-Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
-
-### Formulere ontologi for tentakulær læring
-
-Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
-udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.
-
-owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
-
-### Introducere model for tentakulær læring
-
-Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
-med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
-og optimale "ideelle" aspekter foroven.
-
-FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
-Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
-
-## Placere digitalisering i vores model for læring
-
-Vi har indtil nu kigget på læring generelt
-
-### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering
-
-For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
-vil vi identificere de relationer,
-hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
-
-@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
-
-* Distribution af læringsmateriale
-* Tidsstyring af læringssessions
-* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
-* FIXME: flere?
-* FIXME: link til hver
-
-@Schraube2024 konkluderer,
-at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
-ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
-
-FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber
-fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
-og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
-
-### FIXME løse noter om Ernsts bog
-
-1. Ernsts bog
-Er læring indholdsmæssig,
-hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
-Grafer er præcise pointers.
-Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
-(som inkluderer læring).
-Et problem:
-forfattere staves/refereres forkert,
-fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
-Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
-I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
-I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
-hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
-Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
-Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
-Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
-Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
-Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
-Afhængig af hvilken effekt man går efter,
-er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
-Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
-fordi *sådan er tingene*,
-men glemmer at tale om muligheden for,
-at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
-vha. digitale semantiske værktøjer.
-**At kunne være præcis i sit sprog
-er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
-Leg er en central del af læringsprocessen,
-og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
-(ifølge Ernst).
-Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
-for at understøtte leg
-**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
-
-### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
-
-Udvide vores vidensgraf for læring
-til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det,
-og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
-
-### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
-
-Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
-i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
-som præsenteret i Ernsts bog.
-
-Vi forventer at kunne argumentere for,
-at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
-*muliggør* indholdsmæssig læring,
-men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
-og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
-at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
-
-IT-redskaber kan understøtte...
-
-* fokusering
-  * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
-  * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
-    introduceret af @Mikkelsen2000
-    og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
-* tryghed
-  * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
-  * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
-* kreativitet
-  * wikis er pr. definition ufuldstændige,
-    og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
-  * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
-    som understøtter hacking-mentalitet
-    (dvs. redefinering af formål med redskabet)
-    og dermed verdening
-* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
-  * FIXME: find gode eksempler
-
-Eksakte fakta:
-
-At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
-styrker cementering af hvad eksakt viden --
-dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
-
-Leg med ambiguitet:
-
-At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
-og visualisering af to ad gangen,
-fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
-inviterer til at udforske disse dimensioner,
-og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
-ved at fremhæve forskellige dimensioner.
-
-Fordele ved grafvisualisering generelt:
-
-@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
-i og med at læring er en handling.
-Kritikken af digitale værktøjer går på,
-at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
-Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
-at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
-Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
-får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
-af finjustering af grafen,
-indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
-Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
-gennem visse digitale værktøjer.
-
-### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
-
-Udvide vores vidensgraf for læring
-til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering,
-og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
-
-## Semantisk annotation af værker
-
-Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015,
-ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
-
-Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
-Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
-som igen henviser til Schraubes tekst.
-
-## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
-overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
-[@Heilesen2015].
-
-(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
-efter nye *vinkler* i en worlding dialog --
-du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet)
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
-f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
-og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
-f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
-(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
-men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
-eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
-
-FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
-f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
-og sanktionsmuligheder
-(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
-[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
-
-## Visualisering af IT anvendt i PPL
-
-Udfra semantiske annotationer og kortlægninger,
-danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.
-
-### Evaluering af vores model anvendt på PPL
-
-Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri
-hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
-og får hendes feedback på
-hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-[FIXME:
-Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
-fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
-
-## Prior art
-
-Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
-<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
-
-## Semantisk vidensraffinering
-
-Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
-i [supergruppen].
-
-## Opsætning af lokal vidensbase
-
-Opsætning af [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Udvidelse af Oxigraph quad-store
-til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
-og indlejring af opslagseksempler
-udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
-
-Opsætning af lokal klon af [Scholia],
-hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
-og udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at inkludere scrapede data.
-
-## Semantisk raffinering af lokal viden
-
-Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
-hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
-automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
-og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
-til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
-
-Udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
-inspireret af Gooseberry.
-
-Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
-i [supergruppen].
-
-Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
-F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
-Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
-og kun sekundært at *visualisere* dem
-(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
-
-Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
-til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
-undersøgelse af relevante
-[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design),
-og formulering af tillægsontologier efter behov.
-
-F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
-
-```shell
-# show source
-sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
-
-# visualize
-sdml draw \
- --diagram entity-relationship \
- -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \
- -f svg \
- -o properties.svg
-inkview properties.svg
-
-# translate to RDF
-sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
-```
-
-Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
-med brug af eksisterende semantiske redskaber
-som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
-og evaluering af styrker og svagheder
-sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
-
-Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
-som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
-og evaluering af styrker og svagheder
-sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
-(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
-
-[supergruppen]: ../graph/index.qmd
-  "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
-
-[SDML]: https://sdml.io/
-  "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
-
-[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
-  "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
-
-[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
-  "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
-
-[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
-  "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
-
-[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF
-
--->
diff --git a/worlding/_interviews.qmd b/worlding/_interviews.qmd
deleted file mode 100644
index 8d064f8..0000000
--- a/worlding/_interviews.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,7 +0,0 @@
-Ernst interview
-
-Er det rigtigt forstået at...?
-1. "Reasons for learning" lig med "type of learning"? (ekspansiv, defensiv)
-2.
-
-Grammatiske brølere
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd
deleted file mode 100644
index 170c3aa..0000000
--- a/worlding/_kilder.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,77 +0,0 @@
-# FIXME Kildeovervejelser
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-@Heath2011, @DuCharme2013.
-
-<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
-om definition af begrebet "vidensgraf".
-Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
-"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
-for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
-
--->
-
-## Mulige kilder
-
-@Andersen2015 og @Heilesen2016
-undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
-
-Omkring PPL specifikt
-relateret til digitale redskaber mere løst,
-undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
-
-Om semantiske digitale redskaber specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
-og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
-vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
-
-Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS
-drevet af OWL-model for e-læring.
-
-@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
-
-@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
-
-@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
-
-@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
-
-@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
-relevante ved et fremtidsscenarie
-hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
-men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
-
-@Liu2022 om prior art for Scholia
-som system til videnskabsmetrik (Scientometrics)
-i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem.
-
-@Couch2015 om prior art
-vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
-
-@Venable2016 introducerer FEDS-metoden
-til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
-
-## Konstruktion af ontologisk model
-
-Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
-
-@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
-ved at klassificere subjektive non-binære ting.
-
-@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.
-
-## Visuel præsentation af ontologisk model
-
-@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
-og anbefalinger om formål med,
-forskellige visuelle træk.
-
-@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
-i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
-bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
-
-@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
deleted file mode 100644
index 5372623..0000000
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ /dev/null
@@ -1,116 +0,0 @@
-## Indsnævring
-
-Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
-og mere det principielle
-i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
-
-# Metode
-
-Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
-anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
-Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
-inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
-dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
-[@Hamilton2016],
-og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
-[@Graf2021kap1].
-
-# Teori
-
-## Læring
-
-## Konstruktiv digitalisering i læring
-
-Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
-og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
-En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
-som kan give det indtryk[^tendens],
-at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
-eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
-ikke indholdsrelaterede.
-
-[^tendens]:
-Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
-mens Schraube selv mener
-at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
-Den oplevede tendens kun er relevant
-til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
-og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
-
-@Conole2013 argumenterer,
-at et bredt felt af digitaliseringer
-
- men relativt unuanceret
-mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
-og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
-eller de negative empiriske observationer
-i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
-og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
-
-SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
-analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
-
-Stilladsering er en pædagogisk metode
-til at løbe en læringsproces igang,
-ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
-som kan pilles ned igen,
-efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
-til at arbejde selvstændigt.
-Udover som analytisk redskab,
-kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
-om konstruktiv inddragelse af digitalisering
-[@Arantes2022].
-
-Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
-som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
-
-## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
-
-@Wylie2018 konkluderer,
-at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
-som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
-
-@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
-af ontologisk styrket videnssøgning
-med wiki-baserede teknologier,
-som argumenteres som væsentlige for Open Science.
-
-## Hypothes.is
-
-Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
-
-Hypothes.is er et annotationsredskab,
-i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
-Sammenlignet med analoge alternativer,
-er det [FIXME] i SAMR.
-
-Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
-idet [FIXME] ...,
-men det afhænger af anvendelsen,
-da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
-hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
-overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
-
-Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
-
-Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
-
-At de indre mekanismer er opbygget transparent
-og med udbredt tilgængelige komponenter
-[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
-og at deres interaktion med omkringliggende systemer
-sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
-er væsentlige [FIXME]...
-
-## Scholia
-
-# Model for læring
-
-## Evaluering
-
-Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
-om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
-og en diskussion mere bredt om,
-hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
-vurderes meningsfulde of relevante
-for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index f5e8e7a..193fd3d 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -39,14 +39,10 @@ breaks: false
 
 {{< include _analysis_hypothesis.qmd >}}
 
-{{< include _digitalisering.qmd >}}
-
 {{< include _conclusion.qmd >}}
 
 {{< include _perspectives.qmd >}}
 
-{{< include _kilder.qmd >}}
-
 # Litteraturliste {.appendix}
 
 \begingroup
-- 
cgit v1.2.3