From 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 30 May 2024 20:39:55 +0200 Subject: put aside draft and unused files --- worlding/_FIXME_digitalisering.qmd | 352 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++ worlding/_FIXME_interviews.qmd | 7 + worlding/_FIXME_kilder.qmd | 77 ++++++++ worlding/_FIXME_struktur.qmd | 116 ++++++++++++ worlding/_digitalisering.qmd | 352 ------------------------------------- worlding/_interviews.qmd | 7 - worlding/_kilder.qmd | 77 -------- worlding/_struktur.qmd | 116 ------------ worlding/index.qmd | 4 - 9 files changed, 552 insertions(+), 556 deletions(-) create mode 100644 worlding/_FIXME_digitalisering.qmd create mode 100644 worlding/_FIXME_interviews.qmd create mode 100644 worlding/_FIXME_kilder.qmd create mode 100644 worlding/_FIXME_struktur.qmd delete mode 100644 worlding/_digitalisering.qmd delete mode 100644 worlding/_interviews.qmd delete mode 100644 worlding/_kilder.qmd delete mode 100644 worlding/_struktur.qmd (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd new file mode 100644 index 0000000..035a7a9 --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd @@ -0,0 +1,352 @@ +--- +breaks: false + +--- + +# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser + +## Teori om Wiki + +En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, +hyperlink-organiseret videnscentreret database. +Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, +bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, +nok mest kendt fra Wikipedia, +og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk +[@Phillipson2008]. + +FIXME: Knyt referencer til ovenstående, +blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. + +## Scholia som teknologi + +Vi undersøger Scholia som teknologi. +Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. +Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, +hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. + +Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, +drevet af en ideologi om at data er definerende, +og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). + +## Opstille model for læring + +### Identificere begreber indenfor tentakulær læring + +Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. + +### Formulere ontologi for tentakulær læring + +Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, +udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. + +owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring + +### Introducere model for tentakulær læring + +Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, +med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden +og optimale "ideelle" aspekter foroven. + +FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. +Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. + +## Placere digitalisering i vores model for læring + +Vi har indtil nu kigget på læring generelt + +### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering + +For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen +vil vi identificere de relationer, +hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. + +@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: + +* Distribution af læringsmateriale +* Tidsstyring af læringssessions +* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) +* FIXME: flere? +* FIXME: link til hver + +@Schraube2024 konkluderer, +at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, +ikke indholdsmæssige aspekter af læring. + +FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber +fra et så udpræget *operativt* perspektiv, +og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. + +### FIXME løse noter om Ernsts bog + +1. Ernsts bog +Er læring indholdsmæssig, +hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? +Grafer er præcise pointers. +Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde +(som inkluderer læring). +Et problem: +forfattere staves/refereres forkert, +fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. +Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. +I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. +I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, +hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. +Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. +Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. +Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. +Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. +Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. +Afhængig af hvilken effekt man går efter, +er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. +Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", +fordi *sådan er tingene*, +men glemmer at tale om muligheden for, +at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt +vha. digitale semantiske værktøjer. +**At kunne være præcis i sit sprog +er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** +Leg er en central del af læringsprocessen, +og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg +(ifølge Ernst). +Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet +for at understøtte leg +**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. + +### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Udvide vores vidensgraf for læring +til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, +og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. + +### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber + +Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt +i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring +som præsenteret i Ernsts bog. + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata +*muliggør* indholdsmæssig læring, +men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, +og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, +at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. + +IT-redskaber kan understøtte... + +* fokusering + * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model + * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", + introduceret af @Mikkelsen2000 + og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". +* tryghed + * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME + * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME +* kreativitet + * wikis er pr. definition ufuldstændige, + og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening + * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, + som understøtter hacking-mentalitet + (dvs. redefinering af formål med redskabet) + og dermed verdening +* kollaborativion (fremfor blot kooperation) + * FIXME: find gode eksempler + +Eksakte fakta: + +At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, +styrker cementering af hvad eksakt viden -- +dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. + +Leg med ambiguitet: + +At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner +og visualisering af to ad gangen, +fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, +inviterer til at udforske disse dimensioner, +og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen +ved at fremhæve forskellige dimensioner. + +Fordele ved grafvisualisering generelt: + +@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, +i og med at læring er en handling. +Kritikken af digitale værktøjer går på, +at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". +Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til +at vise brugeren, hvad de mener de har lært. +Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, +får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces +af finjustering af grafen, +indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. +Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, +gennem visse digitale værktøjer. + +### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Udvide vores vidensgraf for læring +til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, +og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. + +## Semantisk annotation af værker + +Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, +ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. + +Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: +Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, +som igen henviser til Schraubes tekst. + +## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer + +FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, +overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) +[@Heilesen2015]. + +(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed +efter nye *vinkler* i en worlding dialog -- +du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) + +FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- +f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, +og valg af arkitektur til institutionens bygninger. + +FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- +f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner +(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, +men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, +eller tidsstyring som kalender og mødebooking). + +FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- +f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") +og sanktionsmuligheder +(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). +[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. + +## Visualisering af IT anvendt i PPL + +Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, +danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. + +### Evaluering af vores model anvendt på PPL + +Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri +hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, +og får hendes feedback på +hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. + + diff --git a/worlding/_FIXME_interviews.qmd b/worlding/_FIXME_interviews.qmd new file mode 100644 index 0000000..8d064f8 --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_interviews.qmd @@ -0,0 +1,7 @@ +Ernst interview + +Er det rigtigt forstået at...? +1. "Reasons for learning" lig med "type of learning"? (ekspansiv, defensiv) +2. + +Grammatiske brølere diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd new file mode 100644 index 0000000..170c3aa --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd @@ -0,0 +1,77 @@ +# FIXME Kildeovervejelser + + + +## Mulige kilder + +@Andersen2015 og @Heilesen2016 +undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. + +Omkring PPL specifikt +relateret til digitale redskaber mere løst, +undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. + +Om semantiske digitale redskaber specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, +og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation +vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. + +Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS +drevet af OWL-model for e-læring. + +@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. + +@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. + +@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. + +@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. + +@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), +relevante ved et fremtidsscenarie +hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, +men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. + +@Liu2022 om prior art for Scholia +som system til videnskabsmetrik (Scientometrics) +i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem. + +@Couch2015 om prior art +vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. + +@Venable2016 introducerer FEDS-metoden +til organisering af evalueringer henover et projektforløb. + +## Konstruktion af ontologisk model + +Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. + +@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer +ved at klassificere subjektive non-binære ting. + +@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL. + +## Visuel præsentation af ontologisk model + +@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, +og anbefalinger om formål med, +forskellige visuelle træk. + +@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer +i den formaliserede grafvisualisering VOWL, +bl.a. anvendt ved . + +@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd new file mode 100644 index 0000000..5372623 --- /dev/null +++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd @@ -0,0 +1,116 @@ +## Indsnævring + +Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, +og mere det principielle +i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. + +# Metode + +Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, +anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. +Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, +inddrager vi desuden to didaktiske modeller, +dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse +[@Hamilton2016], +og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb +[@Graf2021kap1]. + +# Teori + +## Læring + +## Konstruktiv digitalisering i læring + +Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, +og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. +En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, +som kan give det indtryk[^tendens], +at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring +eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, +ikke indholdsrelaterede. + +[^tendens]: +Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, +mens Schraube selv mener +at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. +Den oplevede tendens kun er relevant +til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, +og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. + +@Conole2013 argumenterer, +at et bredt felt af digitaliseringer + + men relativt unuanceret +mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering +og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, +eller de negative empiriske observationer +i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger +og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. + +SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til +analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. + +Stilladsering er en pædagogisk metode +til at løbe en læringsproces igang, +ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, +som kan pilles ned igen, +efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner +til at arbejde selvstændigt. +Udover som analytisk redskab, +kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, +om konstruktiv inddragelse af digitalisering +[@Arantes2022]. + +Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. +som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, + +## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning + +@Wylie2018 konkluderer, +at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring +som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. + +@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed +af ontologisk styrket videnssøgning +med wiki-baserede teknologier, +som argumenteres som væsentlige for Open Science. + +## Hypothes.is + +Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... + +Hypothes.is er et annotationsredskab, +i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. +Sammenlignet med analoge alternativer, +er det [FIXME] i SAMR. + +Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, +idet [FIXME] ..., +men det afhænger af anvendelsen, +da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære +hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, +overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. + +Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... + +Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... + +At de indre mekanismer er opbygget transparent +og med udbredt tilgængelige komponenter +[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], +og at deres interaktion med omkringliggende systemer +sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, +er væsentlige [FIXME]... + +## Scholia + +# Model for læring + +## Evaluering + +Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, +om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, +og en diskussion mere bredt om, +hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser +vurderes meningsfulde of relevante +for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd deleted file mode 100644 index 035a7a9..0000000 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ /dev/null @@ -1,352 +0,0 @@ ---- -breaks: false - ---- - -# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser - -## Teori om Wiki - -En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, -hyperlink-organiseret videnscentreret database. -Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, -bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, -nok mest kendt fra Wikipedia, -og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson2008]. - -FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. - -## Scholia som teknologi - -Vi undersøger Scholia som teknologi. -Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. -Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, -hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. - -Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, -drevet af en ideologi om at data er definerende, -og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). - -## Opstille model for læring - -### Identificere begreber indenfor tentakulær læring - -Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. - -### Formulere ontologi for tentakulær læring - -Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. - -owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring - -### Introducere model for tentakulær læring - -Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, -med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden -og optimale "ideelle" aspekter foroven. - -FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. -Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. - -## Placere digitalisering i vores model for læring - -Vi har indtil nu kigget på læring generelt - -### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering - -For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen -vil vi identificere de relationer, -hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. - -@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: - -* Distribution af læringsmateriale -* Tidsstyring af læringssessions -* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) -* FIXME: flere? -* FIXME: link til hver - -@Schraube2024 konkluderer, -at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, -ikke indholdsmæssige aspekter af læring. - -FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber -fra et så udpræget *operativt* perspektiv, -og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. - -### FIXME løse noter om Ernsts bog - -1. Ernsts bog -Er læring indholdsmæssig, -hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? -Grafer er præcise pointers. -Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde -(som inkluderer læring). -Et problem: -forfattere staves/refereres forkert, -fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. -Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. -I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. -I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, -hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. -Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. -Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. -Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. -Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. -Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. -Afhængig af hvilken effekt man går efter, -er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. -Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", -fordi *sådan er tingene*, -men glemmer at tale om muligheden for, -at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt -vha. digitale semantiske værktøjer. -**At kunne være præcis i sit sprog -er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** -Leg er en central del af læringsprocessen, -og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg -(ifølge Ernst). -Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet -for at understøtte leg -**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. - -### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, -og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. - -### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber - -Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt -i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring -som præsenteret i Ernsts bog. - -Vi forventer at kunne argumentere for, -at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata -*muliggør* indholdsmæssig læring, -men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, -og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, -at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. - -IT-redskaber kan understøtte... - -* fokusering - * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model - * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", - introduceret af @Mikkelsen2000 - og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* tryghed - * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME - * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME -* kreativitet - * wikis er pr. definition ufuldstændige, - og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening - * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, - som understøtter hacking-mentalitet - (dvs. redefinering af formål med redskabet) - og dermed verdening -* kollaborativion (fremfor blot kooperation) - * FIXME: find gode eksempler - -Eksakte fakta: - -At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, -styrker cementering af hvad eksakt viden -- -dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. - -Leg med ambiguitet: - -At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner -og visualisering af to ad gangen, -fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, -inviterer til at udforske disse dimensioner, -og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen -ved at fremhæve forskellige dimensioner. - -Fordele ved grafvisualisering generelt: - -@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, -i og med at læring er en handling. -Kritikken af digitale værktøjer går på, -at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". -Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til -at vise brugeren, hvad de mener de har lært. -Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, -får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces -af finjustering af grafen, -indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. -Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, -gennem visse digitale værktøjer. - -### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, -og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. - -## Semantisk annotation af værker - -Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, -ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. - -Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: -Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, -som igen henviser til Schraubes tekst. - -## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer - -FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, -overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen2015]. - -(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed -efter nye *vinkler* i en worlding dialog -- -du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) - -FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- -f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, -og valg af arkitektur til institutionens bygninger. - -FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- -f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner -(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, -men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, -eller tidsstyring som kalender og mødebooking). - -FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- -f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") -og sanktionsmuligheder -(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. - -## Visualisering af IT anvendt i PPL - -Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, -danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. - -### Evaluering af vores model anvendt på PPL - -Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri -hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, -og får hendes feedback på -hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. - - diff --git a/worlding/_interviews.qmd b/worlding/_interviews.qmd deleted file mode 100644 index 8d064f8..0000000 --- a/worlding/_interviews.qmd +++ /dev/null @@ -1,7 +0,0 @@ -Ernst interview - -Er det rigtigt forstået at...? -1. "Reasons for learning" lig med "type of learning"? (ekspansiv, defensiv) -2. - -Grammatiske brølere diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd deleted file mode 100644 index 170c3aa..0000000 --- a/worlding/_kilder.qmd +++ /dev/null @@ -1,77 +0,0 @@ -# FIXME Kildeovervejelser - - - -## Mulige kilder - -@Andersen2015 og @Heilesen2016 -undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. - -Omkring PPL specifikt -relateret til digitale redskaber mere løst, -undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. - -Om semantiske digitale redskaber specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, -og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation -vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. - -Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS -drevet af OWL-model for e-læring. - -@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is. - -@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. - -@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint. - -@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata. - -@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), -relevante ved et fremtidsscenarie -hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, -men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. - -@Liu2022 om prior art for Scholia -som system til videnskabsmetrik (Scientometrics) -i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem. - -@Couch2015 om prior art -vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. - -@Venable2016 introducerer FEDS-metoden -til organisering af evalueringer henover et projektforløb. - -## Konstruktion af ontologisk model - -Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. - -@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer -ved at klassificere subjektive non-binære ting. - -@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL. - -## Visuel præsentation af ontologisk model - -@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, -og anbefalinger om formål med, -forskellige visuelle træk. - -@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer -i den formaliserede grafvisualisering VOWL, -bl.a. anvendt ved . - -@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd deleted file mode 100644 index 5372623..0000000 --- a/worlding/_struktur.qmd +++ /dev/null @@ -1,116 +0,0 @@ -## Indsnævring - -Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser, -og mere det principielle -i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring. - -# Metode - -Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse, -anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024]. -Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, -inddrager vi desuden to didaktiske modeller, -dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse -[@Hamilton2016], -og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb -[@Graf2021kap1]. - -# Teori - -## Læring - -## Konstruktiv digitalisering i læring - -Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, -og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. -En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024, -som kan give det indtryk[^tendens], -at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring -eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser, -ikke indholdsrelaterede. - -[^tendens]: -Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering, -mens Schraube selv mener -at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview]. -Den oplevede tendens kun er relevant -til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse, -og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant. - -@Conole2013 argumenterer, -at et bredt felt af digitaliseringer - - men relativt unuanceret -mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering -og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt, -eller de negative empiriske observationer -i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger -og i højere grad indikerer en forkert anvendelse. - -SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til -analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. - -Stilladsering er en pædagogisk metode -til at løbe en læringsproces igang, -ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, -som kan pilles ned igen, -efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner -til at arbejde selvstændigt. -Udover som analytisk redskab, -kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, -om konstruktiv inddragelse af digitalisering -[@Arantes2022]. - -Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. -som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, - -## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning - -@Wylie2018 konkluderer, -at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring -som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. - -@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed -af ontologisk styrket videnssøgning -med wiki-baserede teknologier, -som argumenteres som væsentlige for Open Science. - -## Hypothes.is - -Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ... - -Hypothes.is er et annotationsredskab, -i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes. -Sammenlignet med analoge alternativer, -er det [FIXME] i SAMR. - -Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære, -idet [FIXME] ..., -men det afhænger af anvendelsen, -da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære -hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad, -overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe. - -Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ... - -Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ... - -At de indre mekanismer er opbygget transparent -og med udbredt tilgængelige komponenter -[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"], -og at deres interaktion med omkringliggende systemer -sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader, -er væsentlige [FIXME]... - -## Scholia - -# Model for læring - -## Evaluering - -Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring, -om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer, -og en diskussion mere bredt om, -hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser -vurderes meningsfulde of relevante -for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd index f5e8e7a..193fd3d 100644 --- a/worlding/index.qmd +++ b/worlding/index.qmd @@ -39,14 +39,10 @@ breaks: false {{< include _analysis_hypothesis.qmd >}} -{{< include _digitalisering.qmd >}} - {{< include _conclusion.qmd >}} {{< include _perspectives.qmd >}} -{{< include _kilder.qmd >}} - # Litteraturliste {.appendix} \begingroup -- cgit v1.2.3