From 334b7152b3e7f9109afa4d9dbb7bc11390bc475c Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 22 May 2024 19:48:12 +0200 Subject: extend chapters baggrund perspektivering --- worlding/_baggrund.qmd | 35 +++++++++++++++++++++++++++++++++++ worlding/_perspektivering.qmd | 12 +++++++++++- 2 files changed, 46 insertions(+), 1 deletion(-) (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 2b47c24..4a3bcf9 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -163,6 +163,41 @@ ikke repræsenterer et didaktisk motiveret "benspæn", men med identisk intention kunne være udleveret som PDF-filer med digitalt opsat *tekst*indhold. +Vi undersøger styrker ved digitalisering, +ikke svagheder. +Vi har afgrænset vores undersøgeelser til +om indholdsmæssig læring *kan* understøttes +med de udvalgte digitaliseringsteknologier. +Altså ikke om læring *altid* understøttes, +eller om *alle* lærende understøttes -- +dvs. *muligheden* for, +at de udvalgte digitaliseringsteknologier +fremmer (ikke er ligegyldige for eller bremser) indholdsmæssig læring. + +Vi undersøger digitaliseringsteknologier +til at understøtte navigation inden for og udvikling af kontekstualiseringer, +dvs. en art interaktiv multimodalisering, +af i udgangspunktet lineært tekstbaseret læringsmateriale. +Heri ligger bl.a. +at vi *ikke* forholder os til digitalisering som *mål* for læring, +eller digitalisering som del af *organisering* +af læringsmaterialer eller -processer. + +Vi undersøger *mulige* digitaliseringsstyrker, +ikke robust sikrede styrker, +ensartet anvendelige overfor en heterogen gruppe af lærende. +Vi anerkender, +at digitalisering kan skabe udfordringer +og bidrage til en øget ulighed blandt studerende, +bl.a. at det kan kræve operationelle færdigheder +som måske ikke alle lærende kan håndtere på lige vilkår. +Uanset omhandler denne opgave ikke disse problemstillinger: +Fremfor at undersøge sammenlignelighed eller rimmelighed +i forhold til en gruppe af lærende, +handler vores undersøgelse om principielle potentialer for digitalisering, +uden skelen til forskellige lærendes varierende behov og kompetencer. + + ## Målgruppe Problemstillingen, diff --git a/worlding/_perspektivering.qmd b/worlding/_perspektivering.qmd index bb875b3..955a18b 100644 --- a/worlding/_perspektivering.qmd +++ b/worlding/_perspektivering.qmd @@ -9,10 +9,20 @@ om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmaterial er gjort som en bevidst konstrueret øvelse med et læringsmæssigt formål. +## Heterogene grupper af lærende + +Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring +ved brug af konkrete digitaliseringsværktøjer. +Nogle af styrkerne ved de undersøgte redskaber +vedrører en høj grad af fleksibilitet i brugen af dem, +hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, +særligt anvendt i større heterogene grupper: +FIXME +