From 288b1f7e1ee951030e046de59cba5dfbe6e6ede6 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sun, 21 Apr 2024 20:56:07 +0200 Subject: rename underøgelser -> digitalisering MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- worlding/_digitalisering.qmd | 432 +++++++++++++++++++++++++++++++++++ "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 432 ----------------------------------- 2 files changed, 432 insertions(+), 432 deletions(-) create mode 100644 worlding/_digitalisering.qmd delete mode 100644 "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" (limited to 'worlding') diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd new file mode 100644 index 0000000..3ed05ae --- /dev/null +++ b/worlding/_digitalisering.qmd @@ -0,0 +1,432 @@ +--- +breaks: false + +--- + +# Undersøgelser + +Med teoretisk basis i teorien om tentakulær læring +introduceret i Ernst Scraubes nye bog, +vil vi undersøge udvalgte digitale redskaber, +med det mål at afdække hvorvidt og hvordan +sådanne redskaber kan understøtte læring +ikke kun operationelt men også indholdsmæssigt. + +Først identificerer og kortlægger vi nøglebegreber for tentakulær læring. +Vi annotaterer Ernst Schraubes bog +"Digitalization and learning as a worlding practice" +og designer en ontologisk model for teorien, +og evaluerer vores design +gennem et kvalitativt interview med forfatteren, +hvor vi præsenterer vores model og +diskuterer vores forståelse af teorien med ham. + +vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis +i foregående og nuværende semester, +hhv. med og uden inddragelse af de grafdrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. + +FIXME: vil vi fortsat undersøge arbejdspraksis? + +## Wiki som del af en verdeningsproces + +En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, +hyperlink-organiseret videnscentreret database. +Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, +bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, +nok mest kendt fra Wikipedia, +og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk +[@Phillipson_2008]. + +FIXME: Knyt referencer til ovenstående, +blandt @Thompson_2017, @Elfving_2008 m.fl. + +## Scholia som teknologi + +Vi undersøger Scholia som teknologi. +Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. +Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, +hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. + +Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, +drevet af en ideologi om at data er definerende, +og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). + +## Analyse af Scholia + +Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, +funktionelt dikteret +af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] +anskuet som informationsteknologisk system, +hvor opgaven snævert vil belyse to dele: +Dels *konstruktionen* af ontologier, +og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. +Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller +mellem på den digitale side +den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], +og på den pædagogiske side +konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. + +OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, +som altid ligger på nettet, +og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, +som ligger online. +OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, +som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. +OWL bruges til at formulere ontologier, +og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. + +## Opstille model for læring + +### Identificere begreber indenfor tentakulær læring + +Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. + +### Formulere ontologi for tentakulær læring + +Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, +udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. + +owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring + +### Introducere model for tentakulær læring + +Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, +med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden +og optimale "ideelle" aspekter foroven. + +FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. +Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. + +## Placere digitalisering i vores model for læring + +Vi har indtil nu kigget på læring generelt + +### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering + +For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen +vil vi identificere de relationer, +hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. + +@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: + +* Distribution af læringsmateriale +* Tidsstyring af læringssessions +* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) +* FIXME: flere? +* FIXME: link til hver + +@Schraube_2024 konkluderer, +at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, +ikke indholdsmæssige aspekter af læring. + +FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber +fra et så udpræget *operativt* perspektiv, +og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. + +### FIXME løse noter om Ernsts bog + +1. Ernsts bog +Er læring indholdsmæssig, +hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? +Grafer er præcise pointers. +Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde +(som inkluderer læring). +Et problem: +forfattere staves/refereres forkert, +fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. +Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. +I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. +I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, +hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. +Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. +Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. +Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. +Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. +Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. +Afhængig af hvilken effekt man går efter, +er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. +Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", +fordi *sådan er tingene*, +men glemmer at tale om muligheden for, +at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt +vha. digitale semantiske værktøjer. +**At kunne være præcis i sit sprog +er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** +Leg er en central del af læringsprocessen, +og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg +(ifølge Ernst). +Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet +for at understøtte leg +**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. + +### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Udvide vores vidensgraf for læring +til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, +og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. + +### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber + +Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt +i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring +som præsenteret i Ernsts bog. + +Vi forventer at kunne argumentere for, +at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata +*muliggør* indholdsmæssig læring, +men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, +og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, +at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. + +IT-redskaber kan understøtte... + +* fokusering + * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model + * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", + introduceret af @Mikkelsen_2000 + og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". +* tryghed + * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME + * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME +* kreativitet + * wikis er pr. definition ufuldstændige, + og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening + * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, + som understøtter hacking-mentalitet + (dvs. redefinering af formål med redskabet) + og dermed verdening +* kollaborativion (fremfor blot kooperation) + * FIXME: find gode eksempler + +Eksakte fakta: + +At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, +styrker cementering af hvad eksakt viden - +dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. + +Leg med ambiguitet: + +At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner +og visualisering af to ad gangen, +fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, +inviterer til at udforske disse dimensioner, +og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen +ved at fremhæve forskellige dimensioner. + +Fordele ved grafvisualisering generelt: + +@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, +i og med at læring er en handling. +Kritikken af digitale værktøjer går på, +at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". +Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til +at vise brugeren, hvad de mener de har lært. +Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, +får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces +af finjustering af grafen, +indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. +Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, +gennem visse digitale værktøjer. + +### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring + +Udvide vores vidensgraf for læring +til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, +og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. + +## Semantisk annotation af værker + +Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, +ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. + +Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: +Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, +som igen henviser til Schraubes tekst. + +## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer + +FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, +overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) +[@Heilesen_2015]. + +(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed +efter nye *vinkler* i en worlding dialog - +du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) + +FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* - +f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, +og valg af arkitektur til institutionens bygninger. + +FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* - +f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner +(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, +men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, +eller tidsstyring som kalender og mødebooking). + +FIXME: Kortlægning af PPL *styring* - +f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") +og sanktionsmuligheder +(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). +[se "Directing the students" i @Heilesen_2015]. + +## Visualisering af IT anvendt i PPL + +Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, +danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. + +### Evaluering af vores model anvendt på PPL + +Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri +hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, +og får hendes feedback på +hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. + +## Forslag til semantisk skarpere brug af eksisterende LMS + +RUC anvender redskabet Moodle som administrativt læringsværktøj (LMS). + +Vi mener at observere en række fodfejl i denne brug, +som unødigt forvirrer os i vores læringsproces +(vi er rigeligt forvirrede me vores lærings*stof* +og det skader hvis ikke lærings*materiale* kommunikeres tydeligt). + +### Problemer med moodle + +Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene. +Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl. + +> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: +> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, +> Penguin Books, 2009, s. 1-40. + +[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212) + +[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164) + +Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267) + + + diff --git "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" deleted file mode 100644 index 3ed05ae..0000000 --- "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" +++ /dev/null @@ -1,432 +0,0 @@ ---- -breaks: false - ---- - -# Undersøgelser - -Med teoretisk basis i teorien om tentakulær læring -introduceret i Ernst Scraubes nye bog, -vil vi undersøge udvalgte digitale redskaber, -med det mål at afdække hvorvidt og hvordan -sådanne redskaber kan understøtte læring -ikke kun operationelt men også indholdsmæssigt. - -Først identificerer og kortlægger vi nøglebegreber for tentakulær læring. -Vi annotaterer Ernst Schraubes bog -"Digitalization and learning as a worlding practice" -og designer en ontologisk model for teorien, -og evaluerer vores design -gennem et kvalitativt interview med forfatteren, -hvor vi præsenterer vores model og -diskuterer vores forståelse af teorien med ham. - -vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis -i foregående og nuværende semester, -hhv. med og uden inddragelse af de grafdrevne redskaber Scholia og Hypothes.is. - -FIXME: vil vi fortsat undersøge arbejdspraksis? - -## Wiki som del af en verdeningsproces - -En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, -hyperlink-organiseret videnscentreret database. -Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, -bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, -nok mest kendt fra Wikipedia, -og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson_2008]. - -FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson_2017, @Elfving_2008 m.fl. - -## Scholia som teknologi - -Vi undersøger Scholia som teknologi. -Indeni er Scholia nærmest tom - en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. -Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, -hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. - -Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, -drevet af en ideologi om at data er definerende, -og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). - -## Analyse af Scholia - -Scholia og Hypothes.is undersøges som teknologiske artefakter, -funktionelt dikteret -af datasproget [Resource Description Framework (RDF)][RDF] -anskuet som informationsteknologisk system, -hvor opgaven snævert vil belyse to dele: -Dels *konstruktionen* af ontologier, -og dels *anvendelsen* af de konstruerede ontologier ved vidensbehandling. -Vi forventer i undersøgelsen at drage paralleller -mellem på den digitale side -den underliggende teori om [konceptuelle grafer (KR²)][KRR], -og på den pædagogiske side -konstruktivistiske ideer af Piaget og Luhmann. - -OWL (Web Language Ontology) er et framework bygget på RDF, -som altid ligger på nettet, -og hvert koncept og relation er beskrevet af en URI adresse, -som ligger online. -OWL er et eksempel på en anvendelse af RDF, -som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet. -OWL bruges til at formulere ontologier, -og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord. - -## Opstille model for læring - -### Identificere begreber indenfor tentakulær læring - -Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. - -### Formulere ontologi for tentakulær læring - -Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube_2024 og @Heilesen_2015. - -owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring - -### Introducere model for tentakulær læring - -Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, -med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden -og optimale "ideelle" aspekter foroven. - -FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. -Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. - -## Placere digitalisering i vores model for læring - -Vi har indtil nu kigget på læring generelt - -### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering - -For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen -vil vi identificere de relationer, -hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. - -@Schraube_2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: - -* Distribution af læringsmateriale -* Tidsstyring af læringssessions -* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) -* FIXME: flere? -* FIXME: link til hver - -@Schraube_2024 konkluderer, -at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, -ikke indholdsmæssige aspekter af læring. - -FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber -fra et så udpræget *operativt* perspektiv, -og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. - -### FIXME løse noter om Ernsts bog - -1. Ernsts bog -Er læring indholdsmæssig, -hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? -Grafer er præcise pointers. -Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde -(som inkluderer læring). -Et problem: -forfattere staves/refereres forkert, -fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. -Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. -I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. -I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, -hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. -Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. -Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. -Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. -Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. -Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. -Afhængig af hvilken effekt man går efter, -er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. -Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", -fordi *sådan er tingene*, -men glemmer at tale om muligheden for, -at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt -vha. digitale semantiske værktøjer. -**At kunne være præcis i sit sprog -er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** -Leg er en central del af læringsprocessen, -og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg -(ifølge Ernst). -Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet -for at understøtte leg -**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. - -### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, -og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. - -### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber - -Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt -i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring -som præsenteret i Ernsts bog. - -Vi forventer at kunne argumentere for, -at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata -*muliggør* indholdsmæssig læring, -men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, -og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, -at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. - -IT-redskaber kan understøtte... - -* fokusering - * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model - * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", - introduceret af @Mikkelsen_2000 - og af @Hansted_2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* tryghed - * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME - * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME -* kreativitet - * wikis er pr. definition ufuldstændige, - og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening - * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, - som understøtter hacking-mentalitet - (dvs. redefinering af formål med redskabet) - og dermed verdening -* kollaborativion (fremfor blot kooperation) - * FIXME: find gode eksempler - -Eksakte fakta: - -At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, -styrker cementering af hvad eksakt viden - -dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. - -Leg med ambiguitet: - -At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner -og visualisering af to ad gangen, -fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, -inviterer til at udforske disse dimensioner, -og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen -ved at fremhæve forskellige dimensioner. - -Fordele ved grafvisualisering generelt: - -@Schraube_2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, -i og med at læring er en handling. -Kritikken af digitale værktøjer går på, -at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". -Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til -at vise brugeren, hvad de mener de har lært. -Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, -får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces -af finjustering af grafen, -indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. -Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, -gennem visse digitale værktøjer. - -### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, -og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. - -## Semantisk annotation af værker - -Raffinere annotationer af @Schraube_2024 og @Heilesen_2015, -ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. - -Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: -Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, -som igen henviser til Schraubes tekst. - -## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer - -FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, -overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen_2015]. - -(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed -efter nye *vinkler* i en worlding dialog - -du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) - -FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* - -f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, -og valg af arkitektur til institutionens bygninger. - -FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* - -f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner -(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, -men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, -eller tidsstyring som kalender og mødebooking). - -FIXME: Kortlægning af PPL *styring* - -f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") -og sanktionsmuligheder -(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen_2015]. - -## Visualisering af IT anvendt i PPL - -Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, -danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. - -### Evaluering af vores model anvendt på PPL - -Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri -hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, -og får hendes feedback på -hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. - -## Forslag til semantisk skarpere brug af eksisterende LMS - -RUC anvender redskabet Moodle som administrativt læringsværktøj (LMS). - -Vi mener at observere en række fodfejl i denne brug, -som unødigt forvirrer os i vores læringsproces -(vi er rigeligt forvirrede me vores lærings*stof* -og det skader hvis ikke lærings*materiale* kommunikeres tydeligt). - -### Problemer med moodle - -Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene. -Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl. - -> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: -> Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, -> Penguin Books, 2009, s. 1-40. - -[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212) - -[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164) - -Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267) - - - -- cgit v1.2.3