From b120b8f3ddee38bf9e8b72b7dfce4bcb41d321ac Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 2 Apr 2024 20:33:13 +0200 Subject: split into chapters --- "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" | 130 +++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 130 insertions(+) create mode 100644 "worlding/_unders\303\270gelser.qmd" (limited to 'worlding/_undersøgelser.qmd') diff --git "a/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" new file mode 100644 index 0000000..e2d3a51 --- /dev/null +++ "b/worlding/_unders\303\270gelser.qmd" @@ -0,0 +1,130 @@ +# Undersøgelser + +[FIXME: +Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt +fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge] + +## Prior art + +Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter): + + +## Semantisk vidensraffinering + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +## Opsætning af lokal vidensbase + +Opsætning af [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Udvidelse af Oxigraph quad-store +til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. + +Opsætning af lokal klon af [Scholia], +hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af data om forskere fra , +og udvidelse af lokal Scholia-klon +til at inkludere scrapede data. + +## Semantisk raffinering af lokal viden + +Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] +hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af PDF-filer fra , +automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, +og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon +til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. + +Udvidelse af lokal Scholia-klon +til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, +inspireret af Gooseberry. + +## Problemer med moodle + +Eksempel på en kildehenvisning som har blandet rundt i forfatternavnene. Idet teksten refereres til semantisk er nemmere at opdage den slags fejl. + +> Tekst 2: Cass R. Thaler and Richard H. Sunstein, Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, Penguin Books, 2009, s. 1-40. + +[Richard Thaler](https://scholia.toolforge.org/author/Q371212) + +[Cass Sunstein](https://scholia.toolforge.org/author/Q956164) + +Bogen [Nudge](https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267) + +--- + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +Finde centrale begreber på websiden +https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ + +Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden - er nogle begreber de samme (flere or for samme begreb)? Er nogle begreber overordnede? Er nogle sideordnede? + +Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. +F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. +Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer, +og kun sekundært at *visualisere* dem +(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer). + +Evaluering af eksisterende semantiske ontologier +til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, +undersøgelse af relevante +[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#), +og formulering af tillægsontologier efter behov. + +F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: + +```shell +# show source +sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm + +# visualize +sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg +inkview properties.svg + +# translate to RDF +sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf +``` + +Design af semantisk understøttede lærings*teknikker* +med brug af eksisterende semantiske redskaber +som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], +og evaluering af styrker og svagheder +sammenlignet med nuværende læring ved RUC. + +Design af semantisk understøttede lærings*redskaber* +som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry], +og evaluering af styrker og svagheder +sammenlignet med eksisterende læringsredskaber +(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.). + +[supergruppen]: ../graph/index.qmd + "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper" + +[SDML]: https://sdml.io/ + "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering" + +[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/ + "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler" + +[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/ + "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer" + +[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry + "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer" + +[Pontis]: https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/ + +[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF#:~:text=The%20Resource%20Description%20Framework%20 -- cgit v1.2.3