From bee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Tue, 28 May 2024 21:19:13 +0200 Subject: fix minor grammatical and phrasing errors --- "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 45 +++++++++++++++++++------------------------ 1 file changed, 20 insertions(+), 25 deletions(-) (limited to 'worlding/_læring.qmd') diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" index 7a4bbaf..f598afd 100644 --- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" +++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" @@ -93,10 +93,9 @@ men også en *trans-kontekstuel* aktivitet, og ingen elementer af læring kan derfor isoleres til den lærendes sind, men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læringen udfolder sig i, gennem dynamisk og transkontekstuel dialog med omverdenen. -Det er dette der menes med, -at læring er en proces af verdensdannelse, +Det er dette der menes med, at læring er en proces af verdensdannelse, og det er også i læringens flerdimensionalitet, -Schraube finder inspirationen til navnet *tentakulær læring*, +at Schraube finder inspirationen til navnet *tentakulær læring*, opkaldt efter blækspruttens 8 arme. Spørgsmålet er så hvori potentialet ligger i digitaliseringen til at styrke denne verdensdannelse. @@ -107,8 +106,8 @@ til at styrke denne verdensdannelse. at kernen i tentakulær læring er den ekspansive "læring for læringens skyld". Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer, men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation. -For at den ekspansive læringsproces kan forløbe optimalt, -er den lærende nødt til at være med til at bestemme, +For at en læringsproces kan forløbe optimalt, +er den lærende derfor nødt til at være med til at bestemme, hvad indholdet af læringen er. Desuden har den studerende ikke mulighed for at træde ind i affinitive bevægelser af læring, @@ -141,14 +140,13 @@ then the step has been taken to make the effort and embark the path of learning" Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen. -I situationer, -hvor den lærende sidder fast i sin udfoldelse af et emne, +I situationer, hvor den lærende sidder fast i sin udfoldelse af et emne, præsenterer Schraube begrebet *kvalitative læringsspring*, som kort kan defineres som en udfoldning af emnet -på et dybere plan end det flade udtryk +på et dybere plan end det flade udtryk, hver genstand umiddelbart har. -Ved et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig -overfor nye principper i læringsprocessen +For at gennemføre et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig +overfor nye principper i læringsprocessen, komplementeret af en definitiv nedfældning af kerneideerne. Alle læringsprocesser er dog forskellige, og nogle kræver et langt dybere læringsforløb end andre. @@ -157,8 +155,8 @@ afhængigt af, hvilken type læring, der er tale om. ### Digitaliseringens begrænsninger og potentialer for læring -En centrale pointe -i forståelsen af læring som en dialog med verden og med andre, +En central pointe i forståelsen af læring +som en dialog med verden og med andre, er indrømmelsen af den enkelte person som fejlbarlig og begrænset i sin forståelse af verden. Det er her, samtaler med andre repræsenterer en unik mulighed for læring. @@ -166,10 +164,9 @@ Det er nemlig her, den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår sammen med andre. Læring kræver helt lavpraktisk et møde -mellem den lærendes forståelse og en uoverensstemmelse med verden. -I dialog med andre er der rig mulighed -for at udforske et væld af forskellige forståelser -gennem affinitive læringsbevægelser. +mellem den lærendes forståelse og dennes uoverensstemmelse med verden. +I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld +af forskellige forståelser gennem affinitive læringsbevægelser. *Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig en helt unik rolle i læringsprocessen. @@ -189,12 +186,12 @@ Den store mangel hos digitale teknologier til understøttelse af intersubjektiv dialog ligger i den *ontologiske ambiguitet*, som kommer af at kommunikere online. -Subjekterne er både til stede for hinanden, og langvejs bort. +Subjekterne er både til stede hos hinanden og langvejs bort. Ambiguiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube kravet til konkrethed og tillid, som indholdsmæssig læring kræver [@Schraube2024, s. 138]. Ethvert værktøj, som kun fungerer for at muliggøre kommunikation -uden at gøre den mere gnidningsfri, +uden at nytænke den eller gøre den mere gnidningsfri, kan altså kun immitere en optimal læringssituation. Luft er så at sige et bedre medium end den lange rejse et digitalt signal må tage for at nå den anden person. @@ -212,20 +209,18 @@ gennem linsen af tentakulær læring. Ofte bliver digitalisering brugt til at replikere operative aspekter af at lære offline. Læsning, skrivning og litteratursøgning er i høj grad online i dag, -men grænserne for hvilke nye måder at lære på, -som digitaliseringen har åbnet, +men mulighederne for hvilke nye måder at lære på, +som digitaliseringen har åbnet op for, er endnu ikke blevet udforsket. Digitale teknologier tillader kvalitativt nye måder at systematisere og navigere i *viden* udtrykt gennem *data*. Her kan nævnes wiki-formatet, som gør enhver læser til forfatter, -da indholdet frit kan ændres -i overensstemmelse med regler om kildekritik osv. +da indholdet frit kan ændres i overensstemmelse med regler om kildekritik osv. Sider som wikipedia fungerer dog primært til at skabe overblik, ikke dybde, hos læseren. Overblik er dog ikke helt overflødigt for dyb læring, da den lærende kræves at kunne sætte det, de lærer om, i en bredere kontekst. -At gøre den bredere kontekst synlig og bearbejdelig -er netop det, Scholia forsøger at gøre -ved hjælp af WikiData. +At gøre den bredere kontekst synlig og bearbejdelig er netop det, +Scholia forsøger at gøre ved hjælp af WikiData. -- cgit v1.2.3