From ba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Wed, 29 May 2024 06:26:35 +0200 Subject: rename chapters to use english filenames with section prefix --- worlding/_konklusion.qmd | 85 ------------------------------------------------ 1 file changed, 85 deletions(-) delete mode 100644 worlding/_konklusion.qmd (limited to 'worlding/_konklusion.qmd') diff --git a/worlding/_konklusion.qmd b/worlding/_konklusion.qmd deleted file mode 100644 index d9b9212..0000000 --- a/worlding/_konklusion.qmd +++ /dev/null @@ -1,85 +0,0 @@ -# Konklusion - -why, what, how, evaluation. - -Læring omfatter flere aspekter, -og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring. -Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring. -Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?), -som understøtter indholdsrelateret læring. - -Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring -- -om du er presset eller har overskud til nysgerrighed. -Begge former er altid i spil, -men... FIXME. -definitiv og affinitiv læring... FIXME! -Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring. -Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring. - -Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur! -Kun *passive* redskaber belyses, -eksempelvis er Moodle et LMS -(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) -- -ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser -og (micro)blogging kommunikationsplatforme. - -Identificere typer af digitale redskaber -udfra principper om 5-stjernet data, -og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring. - -Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk -(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine) -understøtter tentakulær læring. - -Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring, -men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring. - -Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering, -og derfor motiverede til at fiksere data. -Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring. - -Perspektiv: - -* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale, - og anvende dem konstruktivistisk -* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale, - og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk -* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT - (fremfor eller udover Microsoft tools) - - -- cgit v1.2.3