From 64642da97a10df48b71334761885491a64af527d Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Thu, 30 May 2024 20:39:55 +0200 Subject: put aside draft and unused files --- worlding/_digitalisering.qmd | 352 ------------------------------------------- 1 file changed, 352 deletions(-) delete mode 100644 worlding/_digitalisering.qmd (limited to 'worlding/_digitalisering.qmd') diff --git a/worlding/_digitalisering.qmd b/worlding/_digitalisering.qmd deleted file mode 100644 index 035a7a9..0000000 --- a/worlding/_digitalisering.qmd +++ /dev/null @@ -1,352 +0,0 @@ ---- -breaks: false - ---- - -# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser - -## Teori om Wiki - -En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, -hyperlink-organiseret videnscentreret database. -Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, -bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, -nok mest kendt fra Wikipedia, -og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk -[@Phillipson2008]. - -FIXME: Knyt referencer til ovenstående, -blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl. - -## Scholia som teknologi - -Vi undersøger Scholia som teknologi. -Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. -Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i, -hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data. - -Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, -drevet af en ideologi om at data er definerende, -og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier). - -## Opstille model for læring - -### Identificere begreber indenfor tentakulær læring - -Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst. - -### Formulere ontologi for tentakulær læring - -Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, -udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015. - -owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring - -### Introducere model for tentakulær læring - -Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, -med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden -og optimale "ideelle" aspekter foroven. - -FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. -Placeringer, farver, former, udeladelser og andet. - -## Placere digitalisering i vores model for læring - -Vi har indtil nu kigget på læring generelt - -### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering - -For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen -vil vi identificere de relationer, -hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring. - -@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer: - -* Distribution af læringsmateriale -* Tidsstyring af læringssessions -* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner) -* FIXME: flere? -* FIXME: link til hver - -@Schraube2024 konkluderer, -at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, -ikke indholdsmæssige aspekter af læring. - -FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber -fra et så udpræget *operativt* perspektiv, -og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk. - -### FIXME løse noter om Ernsts bog - -1. Ernsts bog -Er læring indholdsmæssig, -hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? -Grafer er præcise pointers. -Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde -(som inkluderer læring). -Et problem: -forfattere staves/refereres forkert, -fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. -Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. -I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. -I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, -hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. -Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. -Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. -Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. -Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. -Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. -Afhængig af hvilken effekt man går efter, -er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. -Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", -fordi *sådan er tingene*, -men glemmer at tale om muligheden for, -at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt -vha. digitale semantiske værktøjer. -**At kunne være præcis i sit sprog -er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer** -Leg er en central del af læringsprocessen, -og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg -(ifølge Ernst). -Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet -for at understøtte leg -**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet. - -### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, -og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf. - -### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber - -Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt -i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring -som præsenteret i Ernsts bog. - -Vi forventer at kunne argumentere for, -at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata -*muliggør* indholdsmæssig læring, -men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, -og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, -at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri. - -IT-redskaber kan understøtte... - -* fokusering - * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model - * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", - introduceret af @Mikkelsen2000 - og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme". -* tryghed - * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME - * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME -* kreativitet - * wikis er pr. definition ufuldstændige, - og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening - * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, - som understøtter hacking-mentalitet - (dvs. redefinering af formål med redskabet) - og dermed verdening -* kollaborativion (fremfor blot kooperation) - * FIXME: find gode eksempler - -Eksakte fakta: - -At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, -styrker cementering af hvad eksakt viden -- -dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring. - -Leg med ambiguitet: - -At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner -og visualisering af to ad gangen, -fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, -inviterer til at udforske disse dimensioner, -og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen -ved at fremhæve forskellige dimensioner. - -Fordele ved grafvisualisering generelt: - -@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, -i og med at læring er en handling. -Kritikken af digitale værktøjer går på, -at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". -Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til -at vise brugeren, hvad de mener de har lært. -Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, -får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces -af finjustering af grafen, -indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. -Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, -gennem visse digitale værktøjer. - -### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring - -Udvide vores vidensgraf for læring -til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, -og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf. - -## Semantisk annotation af værker - -Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, -ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater. - -Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: -Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, -som igen henviser til Schraubes tekst. - -## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer - -FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*, -overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning) -[@Heilesen2015]. - -(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed -efter nye *vinkler* i en worlding dialog -- -du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet) - -FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- -f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, -og valg af arkitektur til institutionens bygninger. - -FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- -f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner -(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, -men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, -eller tidsstyring som kalender og mødebooking). - -FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- -f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") -og sanktionsmuligheder -(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). -[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. - -## Visualisering af IT anvendt i PPL - -Udfra semantiske annotationer og kortlægninger, -danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL. - -### Evaluering af vores model anvendt på PPL - -Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri -hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model, -og får hendes feedback på -hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien. - - -- cgit v1.2.3