From 473c265dcd65c6482a570e7f313b0d4598f0f574 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 20 Apr 2024 13:33:37 +0200 Subject: rewrite problem, and expand examinations --- worlding/_baggrund.qmd | 370 ++++++------------------------------------------- 1 file changed, 45 insertions(+), 325 deletions(-) (limited to 'worlding/_baggrund.qmd') diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd index 3087483..ac48a50 100644 --- a/worlding/_baggrund.qmd +++ b/worlding/_baggrund.qmd @@ -2,103 +2,57 @@ --- -# IT-inddragelse i læring på RUC +# Baggrund -Vi studerer Humanistisk Teknologi (Humtek) på Roskilde Universitet. -Vi er nysgerrige omkring vores egen læring på studiet, -men også usikre på rammerne for vores læring. -Vi havde eksempelvis generelt svært ved at finde en rød tråd -i det læringsmateriale, vi blev præsenteret for i 1. semester, -men måske det var et pædagogisk greb - -måske der lå en læring i selve det at få os ud på dybt vand? -Eller har vi allesammen overhørt eller overset en væsentlig pointe? +## Problemformulering -Vi har derfor valgt at undersøge læring på RUC. +> Hvordan kan digitalisering understøtte videnskabelig læring? -Ved studiestart blev læringen ved Roskilde Universitet præsenteret -som defineret af syv "søjler" kaldet Problemorienteret Projektlæring (PPL). +> Hvordan kan læring skelnes mellem operativ og indholdsmæssig, +> og hvordan understøttes den i dag digitalt? -Vores studie - Humtek - blev introduceret som meget progressivt: -Pensum - læringsmaterialet - vil udelukkende være digitalt, -bl.a. fordi nogle af teksterne vi skal læse slet ikke er skrevet endnu, -og nogle af dem kun vil blive udgivet online, ikke i bogform. +Her regner vi med at komme ind på Schraubes teori om tentakulær læring og +Illeris' forståelse af læring som +bestående af kommunikation, omverden og den lærende. +Schraube beskriver selv en sammenhæng mellem læringens bestanddele og +studerendes oplevelser med digitalisering. +Vi opstiller den hypotese, +at visse digitale muligheder for at lære er udeladt i Ernsts undersøgelse, +da de ikke anvendes i en bredere kontekst i forvejen og +derfor ikke fremgår af hans empiri. -Studiets forløb - den overordnede lærings*rytme* - er også digitalt formidlet, -gennem en stribe af administrative systemer. -Særligt gennem webstederne `study.ruc.dk` og `moodle.ruc.dk` og `eksamen.ruc.dk` -som er autoritative om hhv. læringsindhold, mødetider og deadlines[^1]. -Dette med autorisation belyser nogle typer forvirring, -da disse websteder indeholder overlappende -og somme tider modstridende informationer: -Husk mødetider fra `study.ruc.dk`, -medmindre der står andre tidspunkter på `moodle.ruc.dk`. -Og læs på moodle om læringsindhold, -men kun til inspiration -for de formelle rammer står på `study.ruc.dk`. -Og deadlines for afleveringer nævnes på alle tre websteder, -men kun `eksamen.ruc.dk` tæller når der er divergens. +> Hvordan kunne indholdsmæssig læring understøttes digitalt? -[^1]: Eller sådan er det *formodentligt*. -Opsummeringen herover er blot en personlig subjektiv erfaring, -efter forgæves at have ledt efter en autoritatv oversigt over, -hvad der potentielt er støj ved hver administrativ platform. +På baggrund af svaret på forrige arbejdsspørgsmål vil vi undersøge, +på hvilke andre måder den lærende kan gå i dialog med verden digitalt. +Her forventer vi at undersøge et par forskellige værktøjer og +sætte dem i konteksten af teorier om læring. -FIXME: Forsøg systematisk at indhente autoritativ oversigt -over platformes indbyrdes autoritet. +Vi forventer at kunne argumentere for, +at visse digitale redskaber, +korrekt anvendt, +understøtter læring som verdeningspraksis, +da de styrker forankring af eksakt viden +og samtidigt stimulerer til legende udforskning af flerdimensionelle ambiguiteter. -Universitetet følger altså en bestemt læringsmodel, -vores institut anvender i omfattende grad digitalt læringsmateriale, -struktureringen af vores læringsforløb er også digitalt -og en tydelig kilde til forvirring, -men formodentligt mere af administrativ end pædagogisk karakter. -Vi har derfor i denne rapport valgt -mere konkret at undersøge to digitale redskaber, -Scholia og Hypothes.is, -som vi umiddelbart synes kunne hjælpe os i vores læring, -men måske vi har misforstået -og de reelt er mere administrative end læringsunderstøttende, -eller måske de direkte er skadelige for læring -eller modvirker den specifikke læringsmodel vores studie er opbygget efter? - -Til vores undersøgelse har vi brug for at afklare -*hvad er Problemorienteret Projektlæring*. - -Vi vil også undersøge *hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is*, -FIXME... - - +[Knowledge management]: https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management -- cgit v1.2.3