From b673da7ff8e0936221b944f9da73eb86780788f7 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Sat, 9 Mar 2024 17:21:42 +0100 Subject: update content --- code/index.qmd | 160 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++--- 1 file changed, 154 insertions(+), 6 deletions(-) (limited to 'code/index.qmd') diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index c97000e..16e47ca 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -28,8 +28,7 @@ Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber. ## Problemfelt -Overblik i læringsprocesserne. -Der er et behov for at skabe en klar og forståelig struktur og sammenhæng i materiale og uddannelsesforløbet. +Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori ## Problemformulering @@ -42,6 +41,9 @@ Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling: Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål: + +Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende? + + +### 2. Problemfelt + + + + + + +Mange studenter rundt omkring står over for en udfordring, som går igen på mange universiteter. Manglen på effektive værktøjer til navigation af udleveret materiale, såsom pdf filer. Denne udfordring er blevet større i sammenhæng med mere brug af digitale læremidler og tekster uden nok metadata og sammenhæng. Dette problem er ikke kun interessant og relevant, det er også noget som vi føler der skal gøres noget ved snarest muligt. + +Mange universitetsstuderende har givet udtryk for frustration over den tid, de bruger på at navigere gennem ustrukturerede tekster og PDF'er. Denne gene i at finde relevant information og skabe forståelse for tekstmateriale påvirker ikke kun deres effektivitet inden for studiet, men også hele deres læringsoplevelse. Det er også en udfordring for undervisere at skabe sammenhængende undervisningsforløb, når de støder på tekster uden non meawsedbtadata og semantisk sammenhæng. + +Vi har valgt dette problemfelt, grundet den dybe indflydelse på både studerende og undervisere. At forbedre tilgængeligheden og forståelsen af tekstmateriale vil gøre en markant forskel i læringsprocessen og kvaliteten af undervisningen for begge parter. + +En paradoksal realitet som vi har med at gøre, er det faktum, at vi lever i en tid, hvor teknologiske fremskridt har været enorme, men stadig mangler grundlæggende teknologier som OCR-scannede tekster og tilstrækkelig metadata i de tekster og det materiale som bliver udleveret til de studerende. På trods af 30 års udvikling og opfindelsen af WWW, er vi langt fra at have effektive værktøjer til at håndtere og forstå de mange mængder digitale tekster som man som studerende møder i hverdagen. + +I vores tilgang til at løse dette problemfelt fravælger vi "magiske teknologier", såsom kunstig intilligens. AI teknologier kan være kraftfulde værktøjer, men vi ønsker at fokuser på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikker er afhængige af kompleksiteten ved AI. Vi søger i stedet at udforske løsninger somm er baseret på eksisterende teknologier og metoder, der kan implementeres effektivt og kan bruges af alle, der er en del af uddannelseslivet. + +### 3. Problemformuleringen + + + + 1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester + 2. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation + +### 4. Målgruppen + + + +Vores målgruppe er læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces og mener også, at det er facilitatorens interesse at formidle viden på den mest optimale måde. + +En anden målgruppe som vi gerne ville fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem som gavner af vores projekt og som vil have en vis erfaring indenfor læringprocessen på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne. + +### 5. Metodiske overvejelser + + + +### 6. Resultatet/løsningsforslag + + + +### 7. Værdiskabelse + + + +### 8. Semesterbindingen + + + +### 9. Litteraturliste + + + +### 10. Samarbejdet og aftaler med vejleder og gruppen + + + +### 11. Plan for vejleder- og gruppemøde + + + ## Mulig løsning Sammenkobling af vidensværktøjer som [Scholia] og [hypothes.is]. @@ -149,7 +297,7 @@ FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport * Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date -## +## Dagsorden ### Aftale gruppemøder de næste to uger frem @@ -173,7 +321,7 @@ Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst. -## Kigge på SDML +### Kigge på SDML F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier: @@ -232,4 +380,4 @@ Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes 1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned 1. Skal _være færdig_ om 2 uger, da den skal afleveres om 4 -2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is] \ No newline at end of file +2. Prøve at arbejde med [scholia] og [hypothes.is] -- cgit v1.2.3