From 4acd919c16df12488f39509a11c31f8515b3cef1 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Jonas Smedegaard Date: Tue, 25 Jun 2024 10:50:41 +0200 Subject: move unused notes to backstage texts --- backstage/_digital_learning.qmd | 48 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ backstage/_graph_tools.qmd | 27 +++++++++++++++++++++++ 2 files changed, 75 insertions(+) (limited to 'backstage') diff --git a/backstage/_digital_learning.qmd b/backstage/_digital_learning.qmd index f711265..9dd968f 100644 --- a/backstage/_digital_learning.qmd +++ b/backstage/_digital_learning.qmd @@ -25,6 +25,54 @@ Måske kun personligt, men gerne også i projektgruppearbejder, og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt. +## Relevante kilder + +@Andersen2015 og @Heilesen2016 +undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. + +Omkring PPL specifikt +relateret til digitale redskaber mere løst, +undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. + +Om semantiske digitale redskaber specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, +og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation +vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. + +@Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner +(reasoning engines), +relevante ved et fremtidsscenarie +hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, +men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. + +@Couch2015 om prior art +vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. + +Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, +og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. + +SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til +analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. + +Stilladsering er en pædagogisk metode +til at løbe en læringsproces igang, +ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, +som kan pilles ned igen, +efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner +til at arbejde selvstændigt. +Udover som analytisk redskab, +kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, +om konstruktiv inddragelse af digitalisering +[@Arantes2022]. + +*Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb +[@Graf2021kap1]. + +@Wylie2018 konkluderer, +at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring +som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. + ## Sproget Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF, diff --git a/backstage/_graph_tools.qmd b/backstage/_graph_tools.qmd index 05eacf7..d264b87 100644 --- a/backstage/_graph_tools.qmd +++ b/backstage/_graph_tools.qmd @@ -60,6 +60,10 @@ som er det primære kodesprog i web-browsere). Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] +Introduceret i @Allemang2020ch2, +og OWL-baserede teknikker gennemgået +i @Allemang2020ch12, @Allemang2020ch13, @Allemang2020ch14, @Allemang2020ch15 og @Allemang2020ch16. + [Ontospy] [SDML] @@ -75,10 +79,19 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [Protégé]: https://en.wikipedia.org/wiki/Prot%C3%A9g%C3%A9_(software) "Protégé - ontologi-editor" +#### Modellering af videnskabelige domæner + +Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. + +@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer +ved at klassificere subjektive non-binære ting. + ### Graflagring [FIXME: lidt intro til emnet...] +Grundigt gennemgået i @Heath2011 og @Allemang2020ch5. + [Oxigraph] [Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph @@ -88,6 +101,8 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [FIXME: lidt intro til emnet...] +Grundigt gennemgået i @DuCharme2013 og @Allemang2020ch6. + @@ -138,3 +153,15 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [awesome Graphviz]: https://codefreezr.github.io/awesome-graphviz/ "Awesome Graphviz - curated list of Graphviz tools and documentation" + +#### Visualisering af ontologisk model + +@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, +og anbefalinger om formål med, +forskellige visuelle træk. + +@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer +i den formaliserede grafvisualisering VOWL, +bl.a. anvendt ved . + +@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. -- cgit v1.2.3