From efdd55fc981c7b785906e03032ab04f97cfc7b23 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Thu, 9 May 2024 12:47:49 +0200 Subject: further elaborate on digitalization and learningi and replase p with s in page number --- "worlding/_l\303\246ring.qmd" | 20 ++++++++++---------- 1 file changed, 10 insertions(+), 10 deletions(-) diff --git "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" index c45a487..e61f65e 100644 --- "a/worlding/_l\303\246ring.qmd" +++ "b/worlding/_l\303\246ring.qmd" @@ -20,7 +20,7 @@ Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and -largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, p. 35] +largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, s. 35] Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. @@ -34,7 +34,7 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. "In expansive learning, the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from -getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, p. 36] +getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, s. 36] Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for. @@ -99,7 +99,7 @@ som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024] Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret, men som en *trans-kontekstuel* aktivitet; "Often the best ideas come to mind on vacation at the -beach or while strolling through the city." [@Schraube_2024, p. 38] +beach or while strolling through the city." [@Schraube_2024, s. 38] eftersom ingen elementer af læring kan isoleres til den Lærernes sind, men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læring udfolder sig i, kan læring altså kun siges at opstå i en dynamisk og @@ -143,7 +143,7 @@ i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden. the limitations of one’s possibilities of action and quality of life can only be overcome by world-disclosing learning, then the step has been taken to make the effort and embark the path of -learning." [@Schraube_2024, p. 114] +learning." [@Schraube_2024, s. 114] Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst er altså et fundamentalt første skridt i hele læringshandlingen. @@ -153,7 +153,7 @@ som kort kan defineres som en udfoldning af emnet på et dybere plan end det flade udtryk hver genstand umiddelbart har. Ved et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig overfor nye principper for læringsprocessen. -Alle læringsprocesser er dog ikke skabt lige, +Alle læringsprocesser er dog forskellige, og nogle kræver et langt dybere læringsforløb end andre. Digitaliseringen spiller derfor også forskellige roller afhængigt af, hvilken type læring, der er tale om. @@ -166,10 +166,10 @@ som fejlbarlig og begrænset i sin forståelse af verden. Det er her, samtaler med andre repræsenterer en unik mulighed for læring. Det er nemlig her, den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår sammen med andre. -Læring kræver helt lavpraktisk et møde med et skel mellem +Læring kræver helt lavpraktisk et møde med mellem den lærendes forståelse og en uoverenstemmighed med verden. I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld -af forskellige forståelser under den affinitive bevægelse i læring. +af forskellige forståelser under den affinitive bevægelse i læring. *Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig en helt unik rolle i læringsprocessen. @@ -177,9 +177,9 @@ Men for at den kan udfolde sig, er der visse generelle forudsætninger. Ligesom med den affinitive bevægelse kræves der ro og fred, samt frihed for udefrakommende stress. Derudover er der et krav om umiddelbarhed, -altså øjeblikkelig respons mellem de lærende, +altså netop en så *direkte* som muligt forbindelse mellem de lærende, da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid -og intentionen om at være åben for nye perspektiver. [@Schraube_2024, p. 138] +og intentionen om at være åben for nye perspektiver. [@Schraube_2024, s. 138] Man bør føle, at den anden person er til stede, og heri ligger det største problem for digitalisering i læring. @@ -188,7 +188,7 @@ til understøttelse af intersubjektiv dialog ligger i den *ontologiske ambiguitet*, som kommer af at kommunikere online. Subjekterne er både til stede for hinanden, og langvejs bort. Ambiguøsiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube kravet til konkrethed -og tillid, som indholdsmæssig læring kræver [@Schraube_2024, p. 138]. +og tillid, som indholdsmæssig læring kræver [@Schraube_2024, s. 138]. Ethvert værktøj, som kun fungerer for at muliggøre kommunikation uden at gøre den mere gnidningsfri, kan altså kun immitere en optimal læringssituation. -- cgit v1.2.3