From d376158d9fcfc90ab894328cc3ac348f79548c98 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Sun, 21 Apr 2024 12:35:44 +0200 Subject: explain more of Schraube's book --- worlding/_teori_og_metode.qmd | 21 +++++---------------- 1 file changed, 5 insertions(+), 16 deletions(-) diff --git a/worlding/_teori_og_metode.qmd b/worlding/_teori_og_metode.qmd index 1626430..c914077 100644 --- a/worlding/_teori_og_metode.qmd +++ b/worlding/_teori_og_metode.qmd @@ -3,11 +3,6 @@ ## Teorier om læring -@Schraube_2024 beskriver tentakulær læring, -som indeholder Problemorientret Projektlæring. - - - Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig siden digitaliseringen. Sammen med digitaliseringens eksponentielle udvikling @@ -26,12 +21,10 @@ Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* faktorer, og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. "Defensive learning is primarily governed by external issues and -largely removed from the subject matter itself." @Schraube_2024 +largely removed from the subject matter itself." [@Schraube_2024, p. 35] Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, da læring bliver reduceret til en statisk og fastslået handlingsproces. - - Modsat eksterne begrundelser findes de *interne* og personlige, som betegnes ekspansiv læring. Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet til @@ -42,12 +35,10 @@ da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen. "In expansive learning, the learning process is primarily not oriented toward external demands but toward the concrete necessities that arise from -getting involved in the content of the learning problems" @Schraube_2024 +getting involved in the content of the learning problems" [@Schraube_2024, p. 36] Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, modsat dem, der læres for. - - Schraube beskriver også læring som en primært subjektorienteret aktivitet. lige nu tilrettelægges læring baseret på ideen om en overførelse af viden fra læreren til eleven. @@ -60,7 +51,7 @@ at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren. Den studerende kan derfor aldrig få indflydelse på "hvad" de lærer, og "hvorfor" de lærer. Under tvedelt læring er den studerende reduceret til -et operativt og performativt set af opgaver. +et operativt og performativt set af opgaver. [@Schraube_2024] et kritisk trin i læringsprocessen er den affinitive bevægelse i læringen. denne bevægelse indeholder den lærendes behov @@ -71,7 +62,7 @@ modsat den affinitive bevægelse findes den definitive. den definitive bevægelse involverer at finde essensen i det hav af information som oprindeligt blev udforsket. det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, -da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. +da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. [@Schraube_2024] Den definitive og den er affinitive bevægelse i læring komplementere hinanden og hjælper den lærende med hele tiden at bevæge sig @@ -88,13 +79,11 @@ Schraube pointerer at læring kan finde sted hvor som helst og når som helst i den enkelte persons dagligdag. affinitiv læring er altså ikke en isoleret funktion af hjernen, men en flerdimensionel og kompliceret proces, -som neppe kan reguleres instrumentalt. - +som næppe kan reguleres instrumentalt. [@Schraube_2024] Schraube beskriver ikke bare læring som en subjekt-orienteret aktivitet, men som en *trans-kontekstuel* - ## Teorier om teknologi Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom -- cgit v1.2.3